Szívat a Sierra 10. rész – a hiba megvan, de hibás nincs
2020/08/17 SipiÚr

Szívat a Sierra 10. rész – a hiba megvan, de hibás nincs

Szép kis nyomozás végére tehetünk lassan pontot. Volt ugye az alapprobléma: a felújított hengerfejjel összerakott Ford Sierrám motorja pár nap selymesen duruzsolás után elkezdett csattogni. Az idáig vezető, nem épp tükörsima, de kellőképp lejtős utat a sztori első részében vázoltam. Sokáig nem volt időm-kedvem módszeresen a végére járni a dolognak, de aztán felszívtam magam, megkértem Kakuszi Zolit, legyen tettestársam a nyomozásban, és elkezdtük a lehető legalaposabban nekiállni a probléma nyakoncsípésének. Kergettük a hibát hurkapálcával, bevontuk a nyomozásba Varga Zolit, akivel együtt megállapítottuk, hogy bár van gyanús hidrotőke a hengerfejben, de nem az, amit a mérések alapján gyanúsítottunk. Volt hidrotőke takarítás, láncfeszítő-reciklálás, újból összeszerelés, a továbbra is kopogó motor miatt anyázás, majd ismételt hurkapálcás mérés (ami az első mérésünket támasztotta ismét alá). Aztán legutóbb lekaptuk a hengerfejet, és volt pislogás. Innen egy út vezetett előre: a gépműhely ajtaján befelé.

Mikor megmutattam a sokat látott szakembereknek a hengerfejet, benne az egyes henger kipufogó szelepének rendellenesen (és rendellenesen gyorsan) szétkopott szelepvezetőjét, leeset az álluk. Naponta több hengerfejet is hoznak hozzájuk felújításra, de ilyen esettel még nem találkoztak. Kopott szelepvezetőt természetesen láttak már, sőt, hasonlóan _nagyon_ kopott szelepvezetőt is, de ilyen általában sok százezer kilométer után következik be egy autónál, ha egyáltalán. De ezt a szelepvezetőt ők szerelték be új alkatrészként a hengerfejbe, az első kopogó hang megjelenéséig nem ment nem hogy több ezer, de pár száz kilométert sem.szelepvezeto.jpg

Hogy pontosan miért történhetett meg, hogy ennyire elkopott a vezető, illetve hogy meg is repedt, senki nem tudná teljes biztossággal megmondani – anyaghibától megmunkálási illetve összeszerelési hibáig sok minden lehet. Akárhogy is, a lehető legkorrektebb módon álltak a dologhoz, nem volt maszatolás, másra mutogatás. Pedig gyanítom, sokan mondták volna, hogy ja kérem, két éve kellett volna visszahozni, amikor elkezdett kopogni. Úgyhogy pár napon belül vissza is kaptam az újba tett hengerfejet, minden kipufogó szelep vezetője ki lett cserélve, és az egyes hengernél a kipufogószelep is. 

Megjegyzem, több okból is ugyanoda vittem vissza, mint ahol korábban csinálták a hengerfejet: az egyik az, hogy kimondottan szimpatikus csapat, és jó a hírük. Nem tudom, hogy rontottak-e el bármit a munka közben - simán lehet anyaghiba is az ok, meg szerelési hiba. Én ezt nem tudom megmondani. De akárhogy is, mindenki hibázik. MINDENKI. Az egyik legfontosabb dolog az az ilyenkor, hogy hogyan állnak a kialakult helyzethez. Az én bizalmam nem rendült meg bennük, így visszavittem a hengerfejet, hogy kiderüljön, hogyan kezelik a helyzetet. Mivel vállalták a hiba kijavítását, nálam jelesre vizsgáztak. Ja, és azt gondolom, hogy alapvetően vissza kell minden problémás alkatrészt/autót vinni oda, ahol legutóbb javították. Mindenkinek van joga hibázni és a hibát helyrehozni. Ha kurvanyázva máshová megyünk azonnal, az nem biztos, hogy fair eljárás.
img_0548.JPG

Természetesen síkoltak is a hengerfejen, ami miatt én egy picit aggódtam – mert bár gyaníthatóan ez csak a második síkolása volt a fejnek, tartottam tőle, nem csúsztunk be méret alá az öntvénnyel. De szerencsére az Ágó Bélától kapott gyári méreteket sokszorosan, minden irányban leellenőrizve teljesen értékeken belül van a hengerfej. Igaz, csak egyszerű tolómérővel (művésznevén subler) mértünk rá az összes lehetséges pontra, de alaposak voltunk, és többször is megismételtük a méréseket. Illetve valódi mélységmérő hiányában a kis subler és a nagy subler kombinált használatával oldottuk meg az égéstér mérését – de ez azért, ha az ember tud összeadni és kivonni, nem egy nagy kihívás.img_0551.JPG

A helyzet most akkor az, hogy van egy teljesen felújított hengerfejem a hozzá tartozó tömítés- és csavarkészlettel, meg egy teljes csapágysorral és gyűrűkészlettel korábban összeszerelt blokk, amire az előbbieket rá kellene hajigálni. Egyre izgalmasabb a dolog, hamarosan innen folytatjuk, szóval iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!

Itt a vége! Tetszett? Oszd meg másokkal is! Megosztom facebookon
veterán autó ford barkács szívás szerelés szelep sierra youngtimer hengerfej autósimogatás szelepvezető

Te sem hagyhatod szó nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr8515465418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása