Már említettem, hogy őrült klassz dolog, hogy a műhelyszomszédom egy tapasztalt, sokat látott és ügyes autószerelő. Egyrészt őrületes mennyiségű hasznos tudást lehet tőle megtanulni, másrészt egészen elképesztő hibák (vagy épp kókányolások, mint a "javított" olajteknő) tudnak megfordulni nála. Ez a mostani például olyan hiba, amiről a kocsi gazdája sem tudott, Varga Zoli sem számított rá, hogy a próbaútról úgy kel visszavontatni a Toyotát. Sőt, először azt hitte, ő követett el valamilyen kapitális szerelési hibát.
A Corollát kerékagycsapágy cserére vitték Zolihoz, emiatt megbontotta a futóművet és a bal féltengely környékén matatott, így észrevette, hogy szakadt volt a belső gumiharang. Így a féltengelyt kihúzta a váltóból és kicserélte azt is. Majd elment egy próbakörre, de nem jutott messzire: egy nagyobb gázadás után a motor felbőgött, de azonnal lendületét vesztette az autó, és egy millimétert se mozdult semelyik irányba sem. Mivel a hajtáslánc elemeivel foglalkozott korábban, azonnal arra gondolt, valamit ő ronthatott el.
Persze az emelőre tett Toyota alatt gyorsan megkönnyebbülve aztakurvázhatott – megkönnyebbült, mert nem ő hibázott, de az is igaz, ilyen hibával még nem találkozott. Pedig úgy tűnik, bizonyos Toyota és Honda modelleknél egész gyakran bele lehet futni hasonlóba. Sőt, gyanítom, hogy van még pár másik gyártó is, akiknek a dinamikus csillapítóval ellátott féltengelyei ugyanígy képesek egy pillanat alatt kettétörni.
Igen, az egész jó állapotú, karbantartott Corolla alatt eltört a bal oldali féltengely. Csak úgy, mindenféle előjel nélkül. Illetve ez – most már tudjuk – nem igaz. De aki nem tudja, mire kell figyelni, annak fel se fog tűnni, hogy a féltengelyekre bilincsekkel rögzített, gumiágyas dinamikus csillapító alatt levelesre rohadt a féltengely, teljesen megváltozott a kristályszerkezete. És a habosan rozsdás alkatrész csak egy nagyobb terhelésre vár, hogy valami igazán kellemetlen és váratlan helyzetben kettétörjön. Mint ahogy a Becsületesnepperrel is megtörtént ez egyszer – nála is egy Toyota törte el a féltengelyét, be is ugrott a története.
Jól látszik a még féltengelyhez gyógyult csillapítón, hogy milyen intő jelekre kell figyelni: a gumírozott rész meg van dagadva, az egyik rögzítőbilincs eltűnt, a gumi pedig tele van repedésekkel. Ezeket még az „ép” féltengelyen is látni lehet. Aztán,ha már kézben volt a hibás darab, flexet ragadtam, hogy megnézhessük, mi a hiba pontos oka, illetve milyen állapotok uralkodnak a szem elől elzárt területen
Igen, botrányos dolgokat találtunk a csillapító alatt – de érdekes módon csak a bal oldalinál, a másikon szinte újszerű a gumírozott alkatrész, rozsdának nyoma sincs és fel sem duzzadt a féltengely, a gumi sem repedezett. De a rozsdás féltengelyen jól látni, több milliméter vastagon leveles rozsda borítja, ráadásul alatta nagyon látványos az anyag kristályszerkezetének a változása is. Csoda, hogy még bírta szegény Toyota.
Ezt a posztunkat láttad már? Ha érdekel, hogyan segít a megmondógép, hogy jobb sofőr legyél, kattints ide!
Tehát hasznos tanács: ha a te kocsidon is van dinamikus csillapító (első kerék meghajtású autókon szokott előfordulni), mindenképp vizsgáljad meg, és ha repedezett és láthatóan meg van dagadva, a lehető leghamarabb cseréld vagy cseréltessed le. Mert ha a féltengely a világ másik végén törik ketté, semmilyen útszéli trükkel nem fogod tudni mozgásra bírni a kocsit, és vontatni sem nagyon illik hosszabb távon, hiszen olyankor mindkét féltengely-torzó szabadon kalimpál a kocsi alatt.
Ha eddig még nem tettétek, iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra, nyomjatok rá a csengettyűre is, hogy ne maradjatok le az új videókról. És mindenképpen lájkoljatok minket Facebookon, és kövessetek Instagramon is!
Te sem hagyhatod szó nélkül!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.