Szívat a Sierra – hurkapálcával kergetjük a hibát
2019/12/22 SipiÚr

Szívat a Sierra – hurkapálcával kergetjük a hibát

Amikor már sokadszorra hallotta tőlem Kakuszi Zoli, hogy senki nem tudja megmondani, mi és hol kopog a kék Sierra motorjában, nekiállt gondolkodni. Aztán felszívta magát, és egyik nap egy nagy doboznyi cuccal jelent meg a műhelyben: márpedig mi most egy oszcilloszkóp, egy lakatfogó és fapálcával meg szivaccsal tuningolt mikrofon segítségével fogunk a csattogás nyomába eredni.

A fapálcát könnyű megérteni annak, aki látott már csavarhúzót sztetoszkópként a fejéhez tartó szerelőt motorból jövő zajokra vadászni. Ezt természetesen én is próbáltam, de a siker elmaradt, mindenféle zajt hallottam mindenhonnan. Na de mire tudunk itt és most egy oszcilloszkópot használni?

Van egy hibajelenségünk – a motorból jövő csattogás nem csak a fülnek kellemetlen, de az alkatrészeknek is, hiszen rendes, üzemszerű működés közben ilyen zajok nem jöhetnek a blokkból. Ha mégis, azt előbb-utóbb több alkatrész is garantáltan meg fogja sínyleni. Tehát valami hibásan működik, ez a hibás működés pedig zajjal jár. És ez a zaj segíthet abban, hogy megtudjuk, mi a baj: elárulhatja, a motoron belül hol van a hiba, illetve ha ügyesek vagyunk, nem csak a fizikai helyét, de a motor működése közben az időpontját is meg tudjuk mondani.oszcilloszkop.jpg

Van pár tudható, biztos dolog a motornál, amik segítenek nekünk. Az egyik ilyen a főtengelyre sajtolt tárcsáról a főtengely-jeladó segítségével kapott jel. Ez mondja meg, mikor van az egyes henger dugattyúja felső holtponton. Pontosabban azt, hogy mikor lesz – ugyanis a felső holtpont (FHP) előtt 90 fokkal jelez a számítógépnek. Aztán minden tizedik foknál. Ezt úgy kell elképzelni, mint ha egy óra számlapját néznénk: a kilenceshez érve szól a kakukk a motorvezérlőnek, hogy héhalló, három óra (kilencven fok) múlva felér az egyes hengerben a dugattyú a FHP-hez, szedd össze magad. Mert hogy még mielőtt megérkezik, neked már messziről kell köszönteni. Pontosabban FHP előtt kb. 10 fokkal gyújtani kell a szikrát (ez lenne az alapjárati előgyújtás). A tárcsán tíz fokonként következő jelek adják a gyújtáshoz-befecskendezéshez szükséges időzítési jeleket.stetoscope.jpg

A tárcsa (a főtengely-jeladó) jeleit le tudjuk venni az oszcilloszkóppal, pláne úgy, hogy Bogyó barátunk adott kölcsibe egy kábelt, amivel könnyen, bontás és bohóckodás nélkül rá tudtunk csatlakozni. Tehát a képernyőn meg tudjuk jeleníteni az egyes henger FHP-ját (az a négyesnek is FHP-ja), amiből már tudhatjuk, hogy ezzel szemben (180 fokra) van a kettes (és a hármas) henger felső holtpontja. Az egyes és a négyes henger egyszerre van lent és fent, és a kettes és hármas is, csak pont átellenes pontban. És amikor az egyesnél a sűrítés utáni gyújtás következik, a négyesnél a kipufogás utáni szívás – ugyanez érvényes a kettes-hármasra is.

Ha tudjuk, minden egyes hengerről, mikor vannak FHP-n, már csak azt kell tudnunk, az adott hengerben mikor van gyújtás. Ezt az egyes hengerek gyújtókábelére csíptetett indukciós csipesszel tudjuk levenni. Ezeket az infókat mind meg tudjuk jeleníteni a képernyőn. És ha mindez megvan, azt is jogosan feltételezhetjük (helyesen összerakott vezérlés esetén), a vezérműtengelyek épp mit csinálnak, azaz mikor melyik szívó vagy kipufogó szelepet nyitják vagy zárják.gyujtasjel.jpg

A képernyő vízszintes tengelyén az idő múlását láthatjuk, a függőlegesen az egyes jelek erősségét. Ezek a jelek pedig a következők:

– sárgával jelölve a fapálcával és szivacsokkal tuningolt mikrofonunk (alias sztetoszkóp) jele látható. Minél nagyobbat leng ki, annál hangosabb a zaj pálcairányban.

– lilával a főtengely-jeladóról érkező jeleket látjuk. A határozott szünet az a pont, amihez képest kilencven fok, azaz kilenc kis osztás múlva ér az első (és a négyes) henger a felső holtponthoz. Minden egyes hullámcsúcs, tíz fokot jelent a főtengelyen.

– van még egy kis kék háromszög a képernyő felső szélén, ami jelzi az adott henger gyújtási időpontját.78162779_943723836027704_1250097991537131520_n.png

Aztán ha már mindent meg tudunk jeleníteni az oszcilloszkóp képernyőjén, már csak meg kell fejteni, hogy mégis mi a francot látunk. Ez persze sokkal nagyobb fejtörést okozott, mint eredetileg gondoltuk – mindketten tisztában vagyunk a négyütemű motorok működésének alapjaival, de nem ezzel kelünk-fekszünk. Ezért aztán sikerült a próbák alatt többször is téves irányba elindulva fals következtetéseket levonni. De aztán többszöri végiggondolás, Varga Zolival (a műhelyszomszéd) és Stump Andrissal (ex-TC-s kolléga) konzultálás után az hiszem, megvan a helyes következtetés.palcazas.jpg

A hangsúly az azt hiszemen van: van annyi eszünk, hogy nem gondoljuk tévedhetetlennek magunkat, sőt. Éppen ezért nagyon kíváncsiak vagyunk, ti milyen következtetésre juttok a látottak-hallottak alapján. A videó nem rövid, de szerintem érdemes végignézni. Jöhetnek a kommentek ide, a blogba, Facebook-poszthoz, vagy a videó alá is.

Kérünk, iratkozz fel a YouTube-csatornánkra (és a csengettyűt se felejtsd el megnyomni!), lájkold a Facebook-oldalunkat, és néha nézz rá az Instánkra is!

Ja, és ha négy ütem, akkor szív, sűrít, gyújt, kipufog:

 

Itt a vége! Tetszett? Oszd meg másokkal is! Megosztom facebookon
ford szerelés sierra autósimogatás

Te sem hagyhatod szó nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr9215362208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása