Sosem volt még új autóm, félek, soha nem is lesz. Pedig klassz lehet a szalonból kigurítani a ropogósan friss kocsidat, de ilyenkor nem irigylem azt, aki hónapokat várt egy autóra. Sőt, az esetünkben a tűkön ülő vevő egy évet bőven meghaladó várakozási idő után kapta meg a Škodáját – a nyolcvanas években kellett szerintem utoljára ennyit várni egy új Škodára. De a lényeg, hogy nagy örömére megjött az elektromos Citigo, csak épp felhőtlenül örülni nem sok ideje maradt.
Magyar Péter gyerekkori barátom, a kis villanyos autójának a sztoriját az első vételi gondolat megfogalmazásától ismerem és követem. 2019-ben érett meg benne az elhatározás, hogy vesz egy kis villanyautót, hogy amikor Budapesten nem biciklivel közlekedik, akkor se benzinessel vagy dízellel kelljen járnia. Bár, ahogy én ismerem, ennél sokkal fontosabb volt a döntésben, hogy valami újszerűt próbáljon ki – Petinek nagyon erős, kétoldali kütyü-és biszbaszmániája van. Ha nincs nála három navigáció, öt okosóra, csipogó kulcstartó meg wifis bögre, bluetooth-zokni és pár akciókamera, erős nyomást érez a mellkasán, abroncs szorítja a koponyáját, ki sem bír lépni az utcára. Én csak azon csodálkoztam, hogy nem évekkel korábban vett elektromos autót.
Az elhatározást követő megrendelés után csak várt, várt és várt. Pár hetente-havonta én is rákérdeztem nála, hogy áll a dolog, de minden alkalommal csak azt tudta mondani, hogy semmi haladás. Egy idő után úgy tűnt, ő fogja megkapni a gyártás legeslegutolsó darabját – a hosszú várakozás alatt a típust elkaszálták. Aztán jött az értesítés, hogy lehet menni átvenni az elemes Škodát. Nagy volt az öröm, de még az első „telitankot” se sikerült kijárni belőle, mikor a friss villanyautós arcára fagyott a mosoly.
Nagyon mély és elég kiterjedt karcolások a kétnapos autón. Kilátszik a csupasz lemez
Pénteki napon vették át Petiék az autót, vasárnap délelőttre már meg is volt az első kellemetlen élmény vele. De erről tényleg nem a kisautó tehetett, pláne nem az elektromos hajtás. Sőt. Ilyenkor derül ki, hogy a villanyautó is csak autó, még ha nincs is benne „rendes” motor. Pont ugyanúgy tolják bele egy Tesla oldalába is a bevásárlókocsit, mint egy turbódízel Octaviába. Vagy egy elektromos Citigóba. És a másfél napos autó fényezésébe szántott sebesülés ugyanúgy fáj a friss gazdának, mindegy, hogy benzinkúton vagy a villanyóránál töltik a kocsit.
A csomagtartóban található matricára nyomtatott színkód alapján az autófestékesek pár perc alatt kikeverték
Nem volt akkora a sérülés, hogy elemet kelljen cserélni, de egy szakszerű fényezés napokra vonná ki megint a kocsit a forgalomból, ráadásul nem is olcsó ez ilyen javítás. Viszont két komponensű javítófestéket, a színkód alapján már kétezer forintért vehet hozzá az ember. Mindenképp érdemesnek tűnt legalább a rozsdásodást magakadályozandó is bele „hibajavítózni” az ajtóba. Veszteni való nincs sok, ha jó lesz az eredmény, örülünk, ha nem jön össze olyan színvonalon a javítás, mint szeretnénk, még mindig el lehet vinni egy fényezőhöz a Škodát.
Ronda,de tényleg ilyenre akartuk: ha teljesen átkeményedik, vissza lehet csiszolni, majd polírozni. Addig sem éri víz a csupasz lemezt
A mesterterv úgy nézett ki, hogy a gyári színkód alapján kikevertetett hibajavítóval feltöltjük festékkel az alaposan előkészített hibákat, majd hagyjuk több napon át száradni. Annyi festéket ecsetelünk a karcokba, hogy a javítás vastagabb legyen, mint az eredeti festékréteg, mert az a cél, hogy a javított festékréteget összecsiszoljuk a gyári fényezéssel, majd összepolírozzuk.
Első körben tehát jöhetett egy kis óvatos csiszolás, zsírtalanítás, majd festés. Aztán festés. Majd festés. Majd festékréteg terelgetés ecsettel – a gravitáció bizony még a festékre is hat, a fehér lakkot noszogatni kellett, hogy ne a sérülések alján gyűljön össze. Aztán megint egy kis szikkadás majd festegetés. Majd mikor már kellően ronda volt a javítás, megállapodtunk Petivel abban, hogy napokig nem csinálunk semmit a kocsival, csak hagyjuk, hadd kötögessen csendben a festék. Aztán öt-hat nap elteltével jöhet a következő lépés: újabb csiszolás és egy alapos polírozás.
Iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!
Te sem hagyhatod szó nélkül!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.