Az egyik leghalkabb Mercedes

Az egyik leghalkabb Mercedes

 Ha valaki meglátja a kulcstartón a háromágú csillagot, azonnal a prémium személyautók ugranak be. Pedig a Mercedes-Benz nagyon régóta gyárt teherautókat, kisteherautókat, buszokat is. Ezeknél viszont a cég nem kimondottan a luxusra hegyezi ki a kommunikációt, hanem a tartósságra és gazdaságos üzemeltetésre. Ennél a Mercedes-Benz autóbusznál viszont nyugodtan használhatják a marketingesek a brossúrákban a prémium és a luxus szavakat is.

Na, nem kimondottan azért, mert hogy sofőrös Mercedes hozza-viszi azokat, akik ezt a buszt választják, bár kétségtelenül kényelmes dolog, ha nem kell az útra figyelni. Hanem azért, mert manapság az az egyik legnagyobb jóság, ha az ember csendben utazhat. Ez az, amiben az elektromos járművek elképesztő előnyben vannak a dízel, de még a benzines autókkal szemben is. Ja, és nem csak csöndesek a villanyos autók, de a motor vibrációja sem rezgeti észrevétlenül a szerveinket. Na, ugyanezt tudja egy elektromos busz is. Se motorrezgés, se zaj.img_8813_1.jpg

Budapesten már közlekednek az elektromos Citarók – a Volánbusz már lassan két hónapja üzemeltet 40 darabot, a debreceni DKV-hoz pedig 12 ilyen jármű érkezik hamarosan. Amikor Kecskeméten tesztelték a Zöld Busz Mintaprojektben részt vevő Mercedes-Benz eCitarót, mi is kipróbálhattuk. Ráadásul nem csak utasként tapasztalhattuk meg, mit tud egy elektromos Merci busz, de kicsit sofőrködhettünk is. Sőt, a kedvünkért még fel is emelték a buszt a garázsban – érdekes volt látni az elektromos hajtásláncot, mert itt teljesen más a rendszer felépítése, mint az eddig látott SOR NS12, az Ebusco vagy Ikarus elektromos buszok esetében.

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel,kattints erre a linkre. A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Az eCitaro meghajtott tengelyén ugyanis nem egy hagyományos híd található – sok gyártó úgy oldja meg a villanyosítást, hogy egyszerűen a dízel motor helyére becsavarozza a villanymotort, és az ugyanúgy egy kardántengelyen és hagyományos, differenciálműves merev hídon keresztül hajtja a kerekeket. Itt azonban nincs kardán, nincs diffi, van viszont két elektromos agymotor, amik egy áttételen keresztül hajtják a két oldalt. Ez mondjuk a Mercedesnél nem egy előzmény nélküli dolog, ugyanezeket a motorokat és hajtást használják a hibrid buszaiknál is – ott a soros hibrid rendszerben a dízelmotor egy generátort hajt meg, az termeli az áramot, ami aztán pufferakkuk és vezérlőelektronika közbeiktatásával a két agymotort forgatja. Az eCitaronál nincs generátor, van viszont sokkal több akku.img_8806_1.jpg

A két agymotornak köszönhetően alacsonyabb lehet a folyosó padlószintje a két hátsó kerékdob között, illetve ki lehet hagyni pár zajos és energiát emésztő fogaskereket is. Ja, és mivel mindkét oldalnak saját motorja van, ügyesebben birkózhat meg a csúszós utakkal. Tud mindkét oldalon fixen hajtani (egy hagyományos, nem zárható differenciálműves busznak ha az egyik kereke alatt sokkal csúszósabb a felület, mint a másiknak, nem tud elindulni, így viszont sperrdifisként viselkedhet a busz), szélsőséges helyzetben akár nyomaték-vektorálással is segítheti a menetstabilizáló rendszert.

Nem csak az elektromos motor és a hajtáslánc bizonyos részei találhatóak meg más Citaro verzióknál is – a költséghatékonyság egy személyautó gyártásánál és üzemeltetésénél is nagyon fontos szempont, de egy termelőeszköznél különösen nagy súlya van. Ha szemből nézzük, az eCitaro markánsan különbözik a többitől, de - a homlokfalat és néhány dizájnelemet leszámítva - az alkatrészek túlnyomó többsége megegyezik a többi Citaro modellével. Így sokat lehet spórolni a gyártási és így a beszerzési költségeken, de később az üzemeltetést is nagyban megkönnyíti.

Más, a Zöld Busz Mintaprojektben résztvevő típust is meg fogunk nézni közelebbről (eddig láthattuk az Ebusco buszát, megnézhettük, hol gyártják az elektromos Ikarusokat, kipróbáltuk a legnagyobb magyar buszgyártó, a Credobus partnerének tücsökarcú buszát), ezért, ha érdekel a téma, ne felejts el lájkolni minket a Facebookon, követni Instagramon, illetve feliratkozni a YouTube-csatornánkra!

Ilyen lesz az áram-armageddon?

Ilyen lesz az áram-armageddon?

Mások csak riogatnak a blackouttal, de ma, amikor a Lidlbe mentem vásárolni, és a soppingolás idejére feldugtam volna a villanyautót az ampercsecsre, a töltőoszlopnál kiderült: NINCS ÁRAM. Nem nem működik, rossz, elromlott, vagy az app nem működik, hanem teljes a sötétség, egy kósza elektron nem volt még a közelben sem.

A napokban nagyot futott az Indexen is az osztrák hadsereg ismertetető kisfilmje, amiben felhívják mindenkinek a figyelmét, hogy csapataik ha kell, harcba állnak az elektromos hálózat összeomlása esetén, és tudják, mit kell csinálni. Ha kell, akár helikopterrel telepítenek generátorokat, és kiveszik a részüket minden munkából. Meg természetesen azt is elmondják benne, mit tehet a polgár, hogy egy durva áramkimaradás esetén is túl tudjon élni (sapka, sál, hideg élelem, kempingfőző, satöbbi). Franc se gondolta, hogy pár nappal később személyesen láthatom, milyen az, amikor egy fontos helyen nincs áram.img_9881.JPG

Most nem feltétlenül az elektromos autó töltőoszlopára gondolok, mert épp nem volt létfontosságú, hogy a villámtöltőn tudjak gyorsan belecsorgatni pártíz kilométer hatótávot. De elég egyértelmű, hogy az alapvető élelmiszereket és VÉCÉPAPÍRT árusító kereskedelmi egységek igenis, nagyon fontosak. A lakosság ellátása és a diszkontlánc tulajdonosai szempontjából sem mindegy, hogy az adott bolt napokig zárva marad, és nem csinál egy fillér forgalmat sem. Az ilyesmit csak a legvégső esetben lehet megengedni.kabelek.jpg

A villanyautósokon kívül persze senki nem vett észre az egészből semmit – esetleg a szomszédos panelházak lakóinak lehetett furcsa a zúgás. Én elsőre azt hittem a zaj miatt, hogy munkagépek dolgoznak az áramszünet megszüntetésén. És ha úgy vesszük, nem is tévedtem. Mert egy nem is olyan nagy gép duruzsolt a Lidl sarkában. Hiszen mi az, amire MINDIG számíthatunk, ha épp nem jön a központból áram? Igen, egy masszív dízel generátor.img_9879.JPG

Ha van egy jó dízel generátorod, nem kell becsukni még egy ekkora boltot sem, simán elviszi az összes hűtőpultot, a sütőket, a világítást, a kasszákat, a mindent. Oké, elektromos autót nem tudtam tölteni, pedig az lett volna csak az igazi. A teljes internetet be lehetett volna borítani a dízel generátorról villámtöltő autók képeivel, szegény Greta Thunberg izomlázat kapott volna a csuklástól. Így viszont csak a szokásos bevásárlását intézte mindenki, asse tudták, eszik-e a blackoutot, vagy isszák. Azt hiszem, nekem is kell otthonra egy ilyen dízel generátor... Mert az az idő még odébb van, amikor minden épületnek saját akkumulátorai lesznek, amiket napelemmel lehet minden nap feltölteni. 

 

 

Parkside akkus hőlégfúvó teszt – mindenre jó?

Parkside akkus hőlégfúvó teszt – mindenre jó?

Ez is egy olyan Parkside akkus gép, amivel kapcsolatban meglehetősen szkeptikus voltam. Az X20V sorozatban nagyon sok klassz gépet kapni, tök jól használható a fúró, az ütvecsavarozó, a kerékkulcs is, de például a flexek, ahol nem árt, ha van kraft a gépben, nem győztek meg. Nem azt mondom, hogy nem jók a Parkside akkus flexek, mert vannak olyan helyzetek, amikor hiába gyengébb egy hagyományos, konnektoros gépnél, tökéletes megoldást nyújtanak. Csak tudomásul kell venni, hogy nem úgy és annyi idő alatt lehet velük darabolni, mint egy konnektorossal. Na, de mit tud az akkus hőlégfúvó?

Szokásos Parkside dizájn, gumírozott felületek, narancssárga gombok – minden részlet ismerős más gépekről. Ez a gép akksi és töltő nélkül, mezítlábasan van egy szimpla kartondobozba csomagolva – nincs műanyag koffer, amiben tárolhatnánk, bár az is igaz, sokan kibontás után soha többet nem használják a koffert. Kapunk viszont kaparót meg szűkítőket, légterelőket. Tehát ezt a gépet csak annak érdemes megvenni (ha elég a teljesítménye, amire mindjárt visszatérünk), akinek van X20V akkuja meg a hozzá való töltő. A leírás szerint a gyártó a 4000-es akksit ajánlja, de a 2000-sel is elmegy, igaz, azzal jóval kevesebb ideig használható.img_9393.JPG

Hogy képet kapjunk arról, mire is számíthat az ember ennél az akkus gépnél, összehasonlítottuk a 2000 wattos Parkside, konnektoros hőlégfúvóval. Bár a 250 wattot a 2000-rel összemérni nem tűnik fair küzdelemnek, de azt gondolom, hogy teljesen reális, hiszen aki Lidlből vesz hőlégfúvót, az ezzel a két típussal találkozhat. Mindkettő egyszerű gép, az akkus egy picivel még többet is tud, hiszen míg a konnektoroson két fokozat van csak, az akkus nem csak meleg levegőt tud fújni, hanem a fűtőszál bekapcsolása nélkül is hajlandó működni. Ja, és van rajta ledes világítás.

Kipróbáltuk egy bontott sárvédőn is, azonos idő alatt mennyire hajlandó felmelegíteni a lemezt, illetve egy fenyőlécet melegítve megnéztük, melyik menyi idő alatt, illetve mennyire hajlandó megégetni a fa felületét. Természetesen bevetettük a Parkside lézeres-infrás hőmérőt is, legyenek konkrét számok is. Ja, és zsugorcső zsugorítást is végeztünk.

A videó történéseit és a konklúziót nem lőném, le, érdemes végignézni, szerintem sokat segíthet azoknak, akik nem tudták eldönteni a legutóbbi akciónál, hogy szükségük van-e ilyen gépre, vagy sem. Oké, annyit azért elárulok, hogy szerintem, ha még nincs a háznál hőlégfúvó, nem biztos, hogy ez a megfelelő választás.img_9382.JPG

Ha eddig még nem iratkoztál fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, de nem szeretnél lemaradni az új anyagokról, iratkozz fel most – és a csengettyűt se felejtsd el megnyomni, hogy értesítést kapj az új videókról. Ha lájkolsz minket Facebookon, illetve követsz Instagramon, azt külön megköszönjük!

Ezt a posztunkat láttad már? Ha érdekel, hogyan segít a megmondógép, hogy jobb sofőr legyél, kattints ide!

catalyst_640x360.jpg

Teszt: Parkside X20V kézi porszívó – ez vizet is szív?!

Teszt: Parkside X20V kézi porszívó – ez vizet is szív?!

Sosem volt morzsaporszívóm, nem igazán értettem a műfajt. Ha porszívózni kell, akkor arra ott a rendes (ha lehet, száraz-nedves) porszívó, ha meg csak annyi a morzsa, vagy por, hogy azért nem rángatja elő az ormányost az ember, akkor azt egy ronggyal vagy a tenyeremmel letakarítom. De ez itt úgy néz ki, mint egy barkácsgép, hiszen rajta az összes Parkside dizájn-elem, ráadásul az X20V akkukkal lehet működtetni, szóval elkezdett érdekelni. Oké, félhomályban olyan a formája, mint egy morzsaporszívónak, de ha Parkside, akkor szinte kötelességünk kipróbálni.

Akksi és töltő nélkül adják, tehát ezt a gépet tényleg csak az tudja értelmesen használni, akinek van már otthon valamilyen X20V akkuval működő gépe – legyen az fúró, csavarbehajtó, kerékkulcs, flex, gyalu, meg a fene tudja még mi mindent adtak már ki ebben a sorozatban. Erre vonatkozóan nem írnak semmit, hogy extra teljesítmény-igénye lenne a gépnek, tehát nem csak a combosabb akkukkal lehet működtetni, igaz, minél nagyobb az akksi, annál tovább berreg a porszívó. Igaz, annyival nehezebb is lesz.img_9352.JPG

Nyolcezer forintért nem nevezhető egy drága gépnek, de mivel nincs benne akksi, nem is egy világi nagy vétel. Hiszen, ha külön meg kell venni az akkut meg a töltőt, akkor az bőven a duplájára tudja feltornázni az árát, az meg már a rendes száraz-nedves porszívók kategóriája. És, hogy őszinte legyek, nagyjából fogadni mertem volna rá, hogy annyira nem lesz jó a szívóteljesítménye, mint egy Parkside száraz-nedvesé.img_9350.JPG

Ha már a szívás szóba került: most már azt is tudom, hogy olyan nincs, hogy szívás. Kakuszi a videóban kifejti, hogy miért, ahogy az is kiderül, miért jobb mondjuk Hollandiában porszívózni, mint a Himalája tetején.

Vissza a teljesítményhez: a fogadást megnyertem volna, mert annyira tényleg nem hatékony, mint egy nagy porszívó, de nem is csak egy kis venyige gép. És ami a legérdekesebb, hogy tényleg nem csak port (vagy morzsát) lehet vele szívni, de vizet is. Méghozzá akár másfél deci folyadékot, ami egy kiborított pohár tartalmának a feltakarítását nagyban megkönnyíti. Engem ez a tudás meglepett, sosem gondoltam egy ilyen kis porszívóról, hogy száraz-nedves üzemre is képes. Oké, az tény, hogy a nedves üzem és a száraz porszívózás között nem lehet csak úgy össze-vissza váltogatni, hiszen a víz felszippantása után mindent alaposan meg kell szárítani. Egyrészt, mert ha a vízcseppekre szívjuk be a port, akkor abból csak sár lesz (ha morzsát szívunk vele, akkor meg kenyér, ugye), másrészt meg, simán előfordulhat, hogy úgy jár vele az ember, mint mi a videó végén :)img_9354.JPG

Ezt a posztunkat láttad már? Ha érdekel, hogyan segít a megmondógép, hogy jobb sofőr legyél, kattints ide!

 catalyst_640x360.jpg

Az az igazság, hogy egyik nap észrevettem a Lidlben, hogy az akciós cuccok közt van rendes, háztartási morzsa porszívó is. Ami szintén tud nedves módot. Meg egy másik, kis porszívó, ami még kézreállóbb darab. Kizárt, hogy ne próbáljuk össze a három gépet – ha eddig még nem iratkoztál fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, de nem szeretnél lemaradni az új anyagokról, iratkozz fel most – és a csengettyűt se felejtsd el megnyomni, hogy értesítést kapj az új videókról. Ha lájkolsz minket Facebookon, illetve követsz zönjük!

A villanyos Credobusban is lesz parti-fény, meg ciripelés?

A villanyos Credobusban is lesz parti-fény, meg ciripelés?

Biztos számít az is, hogy metálzöldre van fényezve a SOR elektromos busz fülkéje, meg a visszapillantók is eléggé csápszerűek, mindenesetre bizonyos szögekből egészen hasonlít egy szöcskére az arca. Ráadásul az ajtózáródásra figyelmeztető hangjelzés is eléggé olyan, mint valami digitális ciripelés. Hogy véletlen lenne? Egy környezetkímélő üzemű elektromos busznál? Meglepne, hiszen az ügyes marketingesek és dizájnerek minden lehetőséget megragadnak, hogy üzeneteket adjanak át – a környezetbarátság meg manapság az egyik legfontosabb üzenet.

Volt egy pillanat, amikor elbizonytalanodtam: valami nem stimmel, hiszen a tücsök az az állat, ami ciripel, nem a szöcske. Utána is kellett néznem, ahogy annak is, hogy akkor most a szöcske rovar-e vagy bogár. Az utóbbira tudnom kellett volna a választ, ha elég intenzíven figyelek biológia órán, de gyanítom, hogy repülők, meg autók rajzolásával voltam elfoglalva, mikor ezt a témát tanították. Mindenesetre bebizonyosodott, hogy a villanybuszozás nem csak környezet, de környezetismeret-barát is, mert így most már tudom, hogy nem csak a tücsök, de a szöcske is ciripel (tehát mégsem tévedtem), és a szöcske nem bogár, hanem rovar. Jól elfelejtettem, de talán most megjegyzem majd: a keményfedeles rovarok a bogarak. Ha van a vékony szárnya felett még egy kemény fedőréteg is, akkor az a rovar nem csak rovar, de bogár is. Mint a cserebogár, vagy mondjuk a katicabogár.80effe72-17eb-454d-bc19-84ce71aed94d.jpeg

Vissza a SOR buszhoz: ha valaki nem ismerné a márkát, és nem értené, hogy mégis mi köze a magyar Credobusnak ehhez a márkához, azt én teljesen megértem. Gyanítom, hogy csak a komoly buszrajongók vannak tisztában azzal, hogy a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne által gyártott Credobusok vérvonalában ott van a SOR. Ugyanis a csehektől vásárolták anno az első saját építésű buszaikhoz a gyártási dokumentációt. Innen aztán folyamatos fejlesztéssel teljesen saját konstrukcióig jutottak el, és mára a Kravtex-Kühne a legnagyobb magyar autóbuszgyár, ahol évente több mint 300 Credobus készül (a Volán helyközi flottájának több mint 40 %-a, mintegy 2.400 busz Credobus). A honlapjuk hat autóbuszcsaládot listáz, és nemcsak vonaljáratos, hanem speciális szűrőbuszokat és rendőrbuszokat is gyártottak. De ezek mind BÉM-buszok, azaz belsőégésű motorosok (ezt a BÉM rövidítést érdemes megszoknunk és a mindennapi szókincsünk részévé tenni, mert egyszerűbb azt mondani, amikor a különböző hajtásláncokról beszélünk, hogy elektromos, hibrid és BÉM, mint minden alkalommal elsorolni az utóbbi helyett, hogy benzines, dízel, CNG vagy LPG motoros.). A jelenlegi választékban nincs tisztán elektromos hajtású típus.7e4fbcb0-5632-4808-a3b3-63311cb47ab9.jpeg

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel, kattints erre a linkre.

A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Viszont az, hogy most nincs villanybuszuk, nem jelenti azt, hogy ne dolgoznának azon, hogy minél hamarabb legyen. És ha már a SOR-ral ilyen jó a kapcsolat, és nekik meg van tisztán elektromos autóbuszuk, hát bolondok lennének nem kihasználni a jó kapcsolatokat, bele-belenézni a szomszéd füzetébe. Épp ezért a Zöld Busz Program keretében Szolnokon próbaüzembe állított autóbusz tökéletes lehetőség volt a Volánnak, a Zöld Busz Programnak és a Credobusnak is, hogy élesben teszteljék a technikát, gyűjtsék az információkat. Így tudni fogják a Credobusnál, hogy az adott esetben a SOR-tól érkező tudással és berendezésekkel mire számíthatnak, mi az, amit esetleg érdemes a magyar piac figyelembevételével átalakítani vagy továbbfejleszteni. Mert bár sokan azt gondolják, egy meglévő jármű elektromos verzióját elkészíteni nem nagy dolog – kell egy villanymotor, pár akkumulátor, egy-két vezérlő elektronika, aztán ha ezeket bedobálták a helyükre, már mehet is a villanyautóbusz a fordába.fdf7108a-a52e-4d76-ab35-78821d55fb151.jpeg

 

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel, kattints erre a linkre.

A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Hogy ez mennyire nem így van, az kiderül a videóban megszólaló Tormássy Attila szavaiból is, aki elmondta, hogy szeptemberben kezdik egy pályázat keretében a teljesen elektromos meghajtású Credobus-ok fejlesztését. Sokan nem is gondolnák, mekkora fejtörést okozhat például az akkumulátorok elhelyezése a buszon. Aztán természetesen az utastér hűtése-fűtése sem olyan téma, amit néhány cső és csatlakozó átszerelésével meg lehet oldani, ha egy járművet elektromosra alakít át az ember. Hiszen itt nincs dízelmotor, aminek a hulladékhőjével fűteni lehet az utasteret, a hűtésre használt klíma kompresszorának bekapcsolása sem „csak” valamennyi többletfogyasztást igényel. Az elektromos hajtás annyival hatékonyabb egy belsőégésű motornál, hogy míg a járművet mozgató villanymotor által igényelt energia sokkal sokkal kevesebb, a klíma fogyasztása ehhez viszonyítva viszont egész jelentős tétel. Éppen ezért egy elektromos autóbusznál nagyon fontos, hogy az utasteret és a sofőr légterét külön, egymástól függetlenül lehessen klimatizálni.0cd47c36-eeee-4ef4-89e9-60177490fb5a.jpeg

Szerencsére az NS 12-t nem csak a csodálatos szolnoki RepTárban járhattuk körbe, de ki is próbálhattuk, Mukus József (aki nem csak a busz sofőrje, de kicsit a gazdája is volt - erről legjobban a nedves műszerfalápoló kendő csomag árulkodott) elmondta, milyen benyomást tett rá a SOR-busz, illetve az is kiderült, hogy az, amire én első blikkre azt gondoltam, csak egy jópofa, de nem különösebben fontos extra, egy buszsofőr mindennapjaiban igenis hasznos és a biztonságot növelő tétel. És most már azt is biztosan lehet tudni, hogy egy-egy gyártó teljesen más filozófiát követ a motorvezérlő felprogramozásakor: az egyik busz már akkor elkezd „kúszni”, ha „D”-be váltva lelépünk a fékről (mint egy hagyományos automataváltós autónál), mások, mint például a SOR is, csak akkor indul el, ha a gázpedálra lép a sofőr. Ha az összes részlet érdekel, érdemes megnézni a videót (és természetesen, ha még nem tettétek meg, feliratkozni az Autósimogató YouTube-csatornájára, és mindenképp nyomjátok meg a csengettyűt is, hogy az új videókról értesüljetek).

Más, a Zöld Busz Mintaprojektben résztvevő típust is meg fogunk nézni közelebbről (eddig láthattuk az Ebusco buszát, megnézhettük, hol gyártják az elektromos Ikarusokat), ezért, ha érdekel a téma, ne felejts el lájkolni minket a Facebookon, követni Instagramon, illetve nem győzöm hangsúlyozni: tessék szíves feliratkozni a YouTube-csatornánkra!

Mikor a szerelő alatt esik szét a Toyota

Mikor a szerelő alatt esik szét a Toyota

Már említettem, hogy őrült klassz dolog, hogy a műhelyszomszédom egy tapasztalt, sokat látott és ügyes autószerelő. Egyrészt őrületes mennyiségű hasznos tudást lehet tőle megtanulni, másrészt egészen elképesztő hibák (vagy épp kókányolások, mint a "javított" olajteknő) tudnak megfordulni nála. Ez a mostani például olyan hiba, amiről a kocsi gazdája sem tudott, Varga Zoli sem számított rá, hogy a próbaútról úgy kel visszavontatni a Toyotát. Sőt, először azt hitte, ő követett el valamilyen kapitális szerelési hibát.

A Corollát kerékagycsapágy cserére vitték Zolihoz, emiatt megbontotta a futóművet és a bal féltengely környékén matatott, így észrevette, hogy szakadt volt a belső gumiharang. Így a féltengelyt kihúzta a váltóból és kicserélte azt is. Majd elment egy próbakörre, de nem jutott messzire: egy nagyobb gázadás után a motor felbőgött, de azonnal lendületét vesztette az autó, és egy millimétert se mozdult semelyik irányba sem. Mivel a hajtáslánc elemeivel foglalkozott korábban, azonnal arra gondolt, valamit ő ronthatott el.feltengely2.jpg

Persze az emelőre tett Toyota alatt gyorsan megkönnyebbülve aztakurvázhatott – megkönnyebbült, mert nem ő hibázott, de az is igaz, ilyen hibával még nem találkozott. Pedig úgy tűnik, bizonyos Toyota és Honda modelleknél egész gyakran bele lehet futni hasonlóba. Sőt, gyanítom, hogy van még pár másik gyártó is, akiknek a dinamikus csillapítóval ellátott féltengelyei ugyanígy képesek egy pillanat alatt kettétörni.img_8572.JPG

Igen, az egész jó állapotú, karbantartott Corolla alatt eltört a bal oldali féltengely. Csak úgy, mindenféle előjel nélkül. Illetve ez – most már tudjuk – nem igaz. De aki nem tudja, mire kell figyelni, annak fel se fog tűnni, hogy a féltengelyekre bilincsekkel rögzített, gumiágyas dinamikus csillapító alatt levelesre rohadt a féltengely, teljesen megváltozott a kristályszerkezete. És a habosan rozsdás alkatrész csak egy nagyobb terhelésre vár, hogy valami igazán kellemetlen és váratlan helyzetben kettétörjön. Mint ahogy a Becsületesnepperrel is megtörtént ez egyszer – nála is egy Toyota törte el a féltengelyét, be is ugrott a története.feltengely1.jpg

Jól látszik a még féltengelyhez gyógyult csillapítón, hogy milyen intő jelekre kell figyelni: a gumírozott rész meg van dagadva, az egyik rögzítőbilincs eltűnt, a gumi pedig tele van repedésekkel. Ezeket még az „ép” féltengelyen is látni lehet. Aztán,ha már kézben volt a hibás darab, flexet ragadtam, hogy megnézhessük, mi a hiba pontos oka, illetve milyen állapotok uralkodnak a szem elől elzárt területenimg_8573.JPG

Igen, botrányos dolgokat találtunk a csillapító alatt – de érdekes módon csak a bal oldalinál, a másikon szinte újszerű a gumírozott alkatrész, rozsdának nyoma sincs és fel sem duzzadt a féltengely, a gumi sem repedezett. De a rozsdás féltengelyen jól látni, több milliméter vastagon leveles rozsda borítja, ráadásul alatta nagyon látványos az anyag kristályszerkezetének a változása is. Csoda, hogy még bírta szegény Toyota.

Ezt a posztunkat láttad már? Ha érdekel, hogyan segít a megmondógép, hogy jobb sofőr legyél, kattints ide!

 catalyst_640x360.jpg

Tehát hasznos tanács: ha a te kocsidon is van dinamikus csillapító (első kerék meghajtású autókon szokott előfordulni), mindenképp vizsgáljad meg, és ha repedezett és láthatóan meg van dagadva, a lehető leghamarabb cseréld vagy cseréltessed le. Mert ha a féltengely a világ másik végén törik ketté, semmilyen útszéli trükkel nem fogod tudni mozgásra bírni a kocsit, és vontatni sem nagyon illik hosszabb távon, hiszen olyankor mindkét féltengely-torzó szabadon kalimpál a kocsi alatt.

Ha eddig még nem tettétek, iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra, nyomjatok rá a csengettyűre is, hogy ne maradjatok le az új videókról. És mindenképpen lájkoljatok minket Facebookon, és kövessetek Instagramon is!

Teszt: kárpittisztítógép a Lidlből

Teszt: kárpittisztítógép a Lidlből

Erre a gépre már nagyon kíváncsi voltam. Először tavaly láttam az akciós ajánlatok közt, és azonnal vérrel telítődtek a barlangos testjeim: KELL! Racionálisan nem tudtam volna megindokolni, hiszen nem kell minden héten kárpitokat tisztítanom, ha meg esetleg mégis, akkor ott a jól bevált száraz-nedves porszívóm (pontosabban három, mert kell a műhelybe, a boltba, meg ugye otthonra is). Jó néhányszor használtam szőnyeg és bútor tisztításra ezeket, az ember ronggyal, spray-vel vagy épp nagynyomású mosóval előkezeli a felületet, aztán a száraz-nedvessel meg kitakarítja belőle a koszt, kiszívja a vizet és hurrá. Na de ez egy IGAZI kárpittisztító, ami gyerekkorom óta egy titokzatos és vágyott eszköz, az nem lehet, hogy ne legyen nekem is.

Igen, gyerekorom óta nézem csodálattal ezeket a gépeket. Akkoriban láthattuk szinte minden nap az Iparcikk Kölcsönző és Szolgáltató Vállalat reklámjait az egyetlen, állami tévéadón. Ennél a vállalatnál lehetett nagyjából mindent kölcsönözni, a hűtőgéptől a videómagnón és az autós rádiómagnón (hangszórókkal!) át a kárpittisztítóig. Mi soha semmi mást nem kölcsönöztünk onnan, csak kárpittisztítót, évente egyszer apám kibérelt egyet, és nekiálltunk a lakás összes szőnyegét kitakarítani. Nem volt olcsó a bérleti díj, abban biztos vagyok (ha kellett, még este is zúgott, csak hogy beleférjünk az egy napos bérleti időbe), de látszott is rajta, hogy komoly, ipari cucc, rendes minőség. Emlékeim szerint nem is valamelyik szocialista gyáróriás terméke volt. Mindenesetre minden ilyen szeánszon borzongva és elégedetten néztük a kakaószínű, koszos vizet a tartályban: megérte kibérelni. Mert hiába volt rendszeres program a lakás alapos felporszívózása, egy-egy év azért nyomot hagyott a szőnyegeken.img_2298.JPG

Aztán tavaly nem lett takarítógépem a Lidlből. De nem csak nekem, senkinek sem: még az akció napja előtt megírták, hogy sajnos a gépből nem tudnak szállítani, egyik boltba se jutott. Pech. Na de idén! Nyitáskor a sorban toporogtam, és a második gépet emeltem le a raklapról. MUSZÁJ volt szereznem egyet, ennek a vágynak be kellett teljesülnie. És tudni akartam, hogy miben több-jobb a száraz-nedves porszívóimnál egy ilyen takarítógép, mikor ránézésre is látszik rajta az anatómiai hasonlóság – pont úgy néz ki, mint egy száraz-nedves gép, csak van a hátára akasztva egy plusz tartály a víznek-mosószernek, meg egy plusz vezeték tekereg a gégecső mellett. Ja, és áttetszőek a kárpittisztító fejek.img_2251.JPG

Na, ha valami igazán nagyon jó dolog a takarítógépekben, az pontosan ez az átlátszó/áttetsző fej. Mert elképesztően nagy segítség, hogy az ember látja, hogy jön-e még kosz, illetve víz a felületből. Nem csak tippelni tudok, hogy na, most már kb. jó lesz, hanem konkrétan látszik a tartály felé áramló szenny, a vízcsíkok. Persze azért az is nagy könnyebbség, hogy nem kell külön bohóckodni a vízzel/tisztítószerrel, hiszen gombnyomásra adagolja a gép. Az mondjuk a régi porszívómnak az előnyeként említhető, hogy minimum kétszer olyan hosszú gégecsöve van, ami elképesztően meg tudja könnyíteni a munkát, de itt érthető okokból csak rövidebb gégecsövet és tisztítószer-vezetéket adtak a géphez.img_2287.JPG

A két gép közt nincs nagy motorteljesítmény különbség 1500 vs. 1600 Watt a takarítógép javára. Ezzel együtt is azt tapasztaltam, hogy a takarítógép erősebben szív, méghozzá határozottan érezhetően. Nem csináltam tudományos kísérletet, csak a tenyeremen próbáltam ki, de érezni és látni is lehet a különbséget. Persze lehet, hogy a porszívó is tudott újkorában ennyit, de igazából inkább az a lényeg, hogy a kárpittisztító elég bivaly. Ráadásul ugye mindent tud, amit egy száraz-nedves porszívó, hiszen lehet vele rendesen porszívóként dolgozni, lehet vele vizet vagy más folyadékot szívni, és a tisztítószer adagoló rendszerének köszönhetően szőnyeg- és kárpittisztításra is jó.img_2248.JPG

Oké, az biztos, hogy a plusz cső és tartály, meg a rövidebb gégecső miatt kicsit nehézkesebb kezelni a takarítógépet, de ha az ember csak egy multifunkciós gépet akar kerülgetni otthon vagy a műhelyben, akkor még úgy is érdemes inkább a takarítógépet venni, hogy 10-15 ezerrel drágább a hasonló száraz-nedves porszívóknál. Persze, ha szerszámgépeket csatlakoztat a porszívóhoz (fűrészt, csiszológépet, stb.). akkor egy dugaljas, nagyobb tartályos, hosszabb csövű porszívó kiváltására nem alkalmas.img_2300.JPG

A takarítógéppel együtt betettem a kosárba egy Parkside X20V akkumulátoros kézi porszívót is, ami ráadásul elvileg nedves felületen is használható, hamarosan azt is kipróbáljuk. Hogy ne maradj le az ilyen tesztekről (se) ne felejts el lájkolni minket a Facebookon, követni Instagramon, illetve nem győzöm hangsúlyozni: tessék szíves feliratkozni a YouTube-csatornánkra! Ott a csengettyűre is nyomjatok rá,és ha tetszett a videó, kérlek, lájkoljátok!

catalyst_640x360.jpg

 

 

A Megmondógép segít, hogy jobb sofőr legyél: Garmin Catalyst teszt

A Megmondógép segít, hogy jobb sofőr legyél: Garmin Catalyst teszt

Pár bejegyzéssel ezelőtt megmutattuk, hogyan is sminkeltük Magyar Peti barátom kis villany-Skodáját, miután a kétnapos autót összekarcolta valaki. Volt egy kis előkészítés és festegetés, majd kellően hosszú száradási idő után csiszolás és polírozás. Egészen jól sikerült a művelet, ráadásul közben tudtunk beszélgetni is. Szóba került például a műhely előtt parkoló piros Sierra (aka „Piroska”), meg a másik üres Sierra kasztni is. Már, hogy mégis minek nekem egy olyan ütött-kopott autó, mint Piroska, és mégis mire jó egy motortalan turbódízel bódé. Igyekeztem nem túl bő lére ereszteni a választ.

Piroska a világ egyik legvidámabb Ford Sierrája, annyi móka van abba a többszörösen foltozgatott kasztniba csomagolva, hogy még a barátaimnak is jut belőle. A szürke meg azért van, mert a piros karosszéria már tényleg kezd a kelleténél fáradtabb lenni, így azt a tervet eszeltem ki, hogy Piroska szerveit valamikor átműtöm a tádéba. Csak ez több okból sem megy könnyen. Az egyik, hogy nem sikerül időt találni a beavatkozásra (igaz, apránként bontom ki a felesleget a szürkéből), a másik meg az, hogy a kopott-koszlott piros gúnya egyik legnagyobb előnye, hogy egyáltalán nem sajnálom. Így én is bátrabban kenem neki, ha kijutok egy-egy pályanapra, edzésre, illetve gondolkodás nélkül kölcsön merem adni a barátaimnak, próbálják csak ki, milyen kontrolláltan keresztbe csúszni a reptéri betonon. Aztán ha véletlenül oldalba kapunk egy gumibálát, egy könnycseppet sem kell elmorzsolni, lehet a lemezt belülről kinyomni, vagy épp a telefontartó tapadókorongjával kihúzni. A fék-futómű hibátlan, a többi meg csak a máz.rajtnal_1.jpg

Nagyjából itt tartottunk, amikor felmerült a kérdés, hogy legközelebb, mikor sikerül kijutnunk a kiskunlacházi reptérre, Peti is csatlakozhat-e. Versenypályán sosem vitték, pláne nem csikorgó gumikkal, nyolcvan-százzal koppkeresztben egy volt szovjet katonai reptér kifutóján. Megállapodtunk, hogy ezen változtatni kell, sőt, ha jól viselkedik, nem csak utasként szagolhatja az égett radiálok illatát. Akkor még egyikünk sem tudta, hogy majd pont Petinek köszönhetően nem marad idő a drift-szüzességének elvesztésére. Pedig, amikor pár nappal később azzal hívott, hogy van nekik (már hogy a Garminnak, ahol ő dolgozik) egy jópofa eszköze, amit ki is lehetne esetleg próbálni a pályán, sejthettem volna, hogy nem pont úgy fog kinézni a reptéri csapatás, mint szokott.kicsomagolva.jpg

Peti egyébként megszállott kütyübuzi, amikor még saját boltban forgalmazott GPS-készülékeket, volt, hogy alig látott ki a szélvédőn, mert ahová nem navigációt tapasztott, ott radardetektor pittyogott. És mindent tesztelt és összehasonlított mindennel, adatokat értékelt ki reggeltől estig. Mondjuk nem is nagyon tudták felkérdezni a kuncsaftok, nagyjából mindenre tudta a választ. Igazából azon vagyok meglepve, hogy mostanában nincs minden végtagján egy okosóra, és kibírja, hogy csak egymás után tesztelje őket, ne egyszerre. Tőlem távol áll az ilyesmi, nem hoz tűzbe, hogy tudjam, épp mennyi a pulzusom, mennyi lépést tettem meg, hány méternyi szintkülönbséget küzdöttem le. Az sem feltétlenül érdekel, hogy a lacházi betonon mennyi idő alatt érek körbe – inkább az foglalkoztat, hogy folyamatosan vigyorogjak, mikor az egyik ívről átdobom a másikra Piroska tomporát.img_8087.JPG

De ha azt mondanám, hogy a köridők mérését hülyeségnek tartom, akkor hálát kellene adnom a sorsnak, hogy nem fából faragott kisfiú vagyok, mert garantáltan kiütné az egyre megállíthatatlanabbul növő orrom a szélvédőt. Sok évvel ezelőtt, a Totalcar-pályanapon is folyamatosan néztem, hogy mit mutat a Harry's Laptimer applikáció a telefonomon. És bár tudtam, hogy nem én fogom megdönteni a kombi Sierrával a Hungaroring körrekordját, de még csak az aznapi legjobbhoz se lesz közöm, azért a 2:33-nak hangosan kurjongatva örültem. Nem is azért, mert az önmagában nézve annyira jó idő lett volna, hanem mert sokkal jobb volt, mint amit korábban mentem. Ilyenkor az a legjobb, amikor látod-érzed, hogy magadhoz képest javulsz.image12.jpg

Mikor kézbe kaptam a Garmin Catalyst dobozát, hamar kiderült, hogy alapvetően pont erre találták ki: segítsen, hogy önmagadhoz képest jobb időket menj a pályán. Van egy kamerája, van nagyon érzékeny GPS-e, gyorsulás-szenzora, meg egy rakás előre felprogramozott verenypálya-rajza. Meg persze irtózatos mennyiségű beleölt fejlesztői munka, mert a sok adatból aztán egészen izgalmas dolgokat számol ki, és olyan infókat oszt meg az emberrel, amit magától nem biztos, hogy tud. Mert nem csak a köridőket méri, de összehasonlítja az egyes szakaszok teljesítményét, grafikusan ábrázolja, hol, milyen íven mentünk az aznapi legjobb körünkön, vagy az összes körünk átlagján (igen, az összes kört egybeszámolja és kiátlagolja), illetve akár az egyes körök egyes szakaszait is megnézhetjük. Ja, és megmutatja, hol, melyik szakaszokban van még tartalék, hol tudunk a legtöbbet javítani. Igazi megmondógép.catalyst_felpattintas.jpg

Elég jó mókának ígérkezett, még úgy is, hogy mint említettem, a lacházi betonon nem szoktam időre menni. Leginkább azért nem, mert itt senki nem szól ránk, ha egy kanyart kilinccsel előre vesz az ember. Meg aztán itt nincs szegéllyel-rázókővel körberakott pálya, nem olyan egyszerű megtalálni a referenciapontokat, hol kell fékezni, hol kell fordulni, hol van a képzeletbeli ív érintési pontja, satöbbi. Mentem már párszor úgy, hogy inkább a hatékony, mint a látványos vezetésre koncentráltam, de mindig azt éreztem, hogy nem igazán tudom, hol merre vannak az ideális ívek.iven.jpg

Éppen ezért tűnt úgy, hogy kifejezetten hasznos lehet, ha elektronikus edzőként figyeli a Catalyst a mozdulataimat. Ráadásul nem csak arra képes, hogy a nap végén kirajzolja az összes ívet a kijelzőre, de szépen csöndben figyeli a köröket, aztán, ha már párszor már körbetalált az ember a pályán, elkezdi kiírni, hogy az adott szegmensben gyorsabb vagy lassabb voltál -e, mint korábban, és hogy mennyivel. Sőt, elvileg azt is tudja, hogy a korábbi adatok alapján hangosan beszéljen hozzád (bluetooth fülessel, kihangosítóval, illetve bármi mással kommunikál, amit egy jack kábellel csatlakoztatsz), és mondja, hogy itt most később fékezz, vagy menj gyorsabban. De ezeket természetesen csakis a korábbi teljesítményed alapján mondja, ha az adott kanyarban voltál már gyorsabb, akkor szól. De attól nem kell tartani, hogy a Hungaroringen majd azért töröd össze magad, mert Michelisz Norbi legutóbbi telemetriai adatai alapján noszogat, hogy még ne fékezz. Hiszen nem tudhatja, te milyen autóban ülsz, milyen gumikat tettél fel, satöbbi. Szóval mindig a te korábbi eredményeidet veszi alapul.kepernyo.jpg

Csakhogy volt egy komoly probléma, amit meg kellett oldanunk: egyrészt, a kiskunlacházi betonra kirakott pálya nem szerepelt az adatbázisában, másrészt ez nem egy szokványos körpálya, már abban az értelemben, hogy az ember folyamatosan körözhetne. Van egy rajt pont, ahonnan nekilódulsz a bójáknak-gumibáláknak, majd a rajttól olyan 2-300 méterre van a cél. Az előbbi, mármint az, hogy nem szerepel a pálya az adatbázisban, nem probléma, mert bármilyen pályát meg lehet neki tanítani. Az utóbbi viszont gond, mert csak olyan pályát hajlandó megtanulni, amin legalább egy TELJES kört ment vele az ember. A rajttól célig tartó szakasz viszont nem önmaga farkába harapó kígyó, a kettő közt ott a depó, meg a rajtra várakozó kocsisor. Azaz vagy attól függ a teljes körünk ideje, hogy épp hányan állnak előttünk a sorban és ők mennyi idő alatt fogynak el előlünk, vagy sikerül valami áthidaló megoldást találnom.depo.jpg

A megoldásra volt egy kis remény, mert bár a Garmin határozottan azt az álláspontot képviseli, hogy csak és kizárólag zárt körpályás használatot támogat (se hegyi felfutó, se szlalom, se rali, se gyorsulási verseny nem jöhet szóba), azért kiderült, hogy a Nürburgringen tudja a Bridge to Gantry szakaszt is, ami viszont két pont között mér. Tehát valahogy csak meg lehet oldani a külön rajt és cél közti időmérést, ha eléggé akarja az ember. Csak sikerüljön egy teljes kört felrajzolni, aztán valahogy meghekkeljük a Catalystot.nurburgring.jpg

Na, a teljes kör megrajzoltatása se ment olyan gyorsan, mert amikor a cél után beálltunk a sorba, egy idő után, mikor már jó ideje totyogtunk, megkérdezte, hogy most akkor end session, vagy pause vagy nem is tudom már mi volt a harmadik opció. Rányomtam, hogy end session, hátha az kell nekünk. Nem az kellett. Elfelejtette az egészet. Új próba. Rajtnál szóltam a srácoknak, hogy legyenek elnézőek velünk, és a következő indításnál engedjenek előre, hogy be tudjuk fejezni a kört. Mert ráadásul eredetileg azt hittem, hogy amikor azt mondom a gépnek, hogy akkor most adjunk hozzá egy új pályát, és megnyomom a rajtnál a start gombot, akkor ő azonnal elkezdi a kis fejében, magában rajzolgatni a kanyarokat a pufferbe, de csak akkor hajlandó elkezdeni menteni is, ha elérjük a 90 km/órás tempót (gondolom, ez ilyen hülyék elleni biztosítás, hogy ne kezdjenek el a fogalmatlanok háztömb körüli csapatásokat rendezni garminos segítséggel). De ebben is tévedtem, tényleg csak akkor kezdte el memorizálni a pályát, amikor elértem a kilencvenes tempót. A rajttól vagy ötszáz méterre. Tehát odáig el kellett jutni, nem volt elég a sor mellett a rajtvonal mellé csorogni, hiszen ő nem a rajthoz tette a rajt/célvonalat, hanem az első olyan ponthoz, ahol már elértem a kilencvenes tempót. Így egy kicsit körülményes egy teljesen új pályát megtaníttatni vele, de az is lehet, hogy valahogy szerkeszthető a pályarajz, csak én nem találtam meg a menüben.

Mire meglett az elmentett pályarajz, a próbálkozásokkal, sorban állásokkal elment három kör, meg kb. fél óra. Előtte a videózás miatt csúsztunk vagy harminc percet, így máris egy óránk elszállt a négy órányi pálya-időből.

tanakodas.jpgEgy darabig még tanakodtunk, hogyan tudnánk mégis valahogy köridőmérésre alkalmas beállításokat kicsiholni a gépből, de aztán arra jutottunk, inkább menjünk fel a pályára és nézzük, mit rajzol a Catalyst, mit mond az egyes szakaszokra – mert ha értékelhető köridőt nem is tudunk mérni, az egyes szakaszok nagyon is tanulságosak lehetnek. Még gyorsan belőttem a guminyomást a semi-slickeken, aztán uzsgyi. Megjegyzem, normál esetben csak az első tengelyre teszek Kiskunlacházán semi-slicket, hogy az eleje jól tapadjon, a hátsó felnik meg mindig valami öreg, túlhordott, csak méretben egyforma gumikat kapnak, mert a lényeg, hogy gyorsan, egyszerűen keresztbe lehessen rakni a kocsit. Meg aztán 3-4 durván veretős kör után már úgyis cafatokban lógnak a felnikről. De most az volt a cél, hogy a lehető legjobb legyen a balansz, tapadjon a kocsi a kanyarokban. És erre nem is volt panasz, hiába csak használt semi-slickek kerültek a pókhálós alufelnikre.image3.jpg

Az volt a terv, hogy megyünk pár taxizós kört (akinek kedve van, beül mellém) a tapadós gumikon, megnézzük, mennyire sikerül értelmesen autózni, aztán lecserélem a hátsókat öreg téli gumikra, és csinálunk pár kilinccsel előre autózós taxi-kört is, hogy kiderüljön, mennyire látszik a szenzorok értékein a különbség a gyors és a játszós körök közt. Közben persze videót is csinálunk, egy kicsit drónnal, egy kicsit gopróval, és a végén, ha marad idő, Peti is kipróbálhatja, milyen a kontrollált sodródás.keresztbe.jpg

Idő, na az speciel nem maradt, pedig én tényleg készültem, még nyolc felnire szerelt gumi várta, hogy ronggyá koptassuk. De öt órakor vége volt a mókának. Egyszerűen muszáj volt minél többször megnéznem, mit ír a gép, nem lehetett abbahagyni. És még érdekes lett volna megnézni, hogy a csúszós hátsó gumikkal milyen időket lehet autózni, ha nem rendesen íven akar menni az ember. De egyszerűen nem fért bele minden a napba – sebaj, majd legközelebb. Jól átszervezte a programot ez a megmondógép, de annak ellenére, hogy nem folyamatos kilinccsel előre autózás volt, kimondottan élveztem. Sajnáltam, hogy Peti nem tudott beülni a kormány mögé, de hát ő tehet az egészről, ha nincs a Catalyst, méricskélés és okulás helyett csak vigyorgós veretés lett volna.iven.jpg

Annak nem sok értelme lett volna, hogy a depóban kezdjük el kielemezgetni a dolgokat, annál sokkal érdekesebb látnivalók voltak a sátrak tövében, villámgyorsan körbeszaladtunk, hogy megmutathassuk, milyen és mennyiféle autó és pilóta fordul elő egy ilyen edzésnapon. Kint volt Bogyó és az ő turbós Sierrája (amibe egy kör erejéig már egyszer beülhettünk), állt mellettünk egy patent kis hátsókerekes Kadett (benne a híres kétliteres, szívó tizenhat szelepessel, a C20XE-vel. 150 lóerő és egy 850 kilós bódé, ami hátul kapar: garantált a tarkóig érő vigyor), aztán ránéztünk egy első generációs Fiesta XR2-re (ennek a motorterében is lehetett pár nem teljesen gyári alkatrészeket találni), aztán muszáj volt elrohanni a depó leghátsó sarkába is, mert azt az Alfa Romeo 1750 GTAm-et mindenképp meg akartam mutatni a nézőknek.naplementeben_az_alfa.jpg

Sajnos már a tréleren állt az Alfa, így se a hangját nem hallhattuk, se mozogni nem láthattuk. Ez talán a legnagyobb bánatom, mert egyszer egy késő őszi edzésen pont úgy sikerült a pályára kerülnöm, hogy egy ponton ez az Alfa megelőzött. Úgy fordulhattunk az egyik egyenes utáni kanyarkombinációba, hogy az orrunk előtt a lemenő nap narancs fénye a terpesztő kerekek felett duzzadó sárvédő szélesítéseken, meg a króm díszcsíkokon csillogott. Az a jelenet úgy beleégett az agyamba, annyira elképesztően valószerűtlen volt, hogy azóta is emlegetem. De talán jobb is, hogy a tréleren állt az autó, így nem éreztem kényszert, hogy körbeudvaroljam a gazdáját pár gurulós-trombitálós snittért. Meg így szépen alá lehetett látni a kocsinak, és kiderült, hogy mint minden rendes öreg olasz autónak, ennek is lyukas az alja egy csomó helyen. Annyi csak a különbség, hogy ez az autó nem a vasoxiddal folytatott csatában, hanem gondos autóbuzik keze nyomán szabadult meg pár kiló súlytól. De még olyan helyeken is, ahol az ember nem igazán számít rá.race_ready.jpg

Ha kíváncsi vagy, mit mutatnak a Garmin Catalyst által rögzített adatok, mennyi különbség tud adódni egy célirányosan rajzolt és egy mókásan firkált ív között másodpercben mérve, vagy megnéznéd az Alfa Romeo részleteit, meg akarod tudni, miért vett fel rossz pólót reggel az Alfa gazdája, hogy néz ki egy tokától-bokáig felspojlerezett Fiesta XR2, meg úgy egyáltalán, milyen volt a legutóbbi játszós napunk a reptéren, kattints a videóra. Ha tetszett, nyomj rá egy lájkot. Ha még nem iratkoztál fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, tedd meg (nyomj rá a csengettyűre is!), lájkolj minket Facebookon és kövess minket Instagramon.

catalyst_640x360.jpg

A megjelenést a Garmin.hu támogatta.

 

Ne rohanj a fényezőhőz, van filléres megoldás!

Ne rohanj a fényezőhőz, van filléres megoldás!

Úgy tűnik, a fehér villanyautókon átok ül. Tavasszal annak a párnapos, fehér Škoda Citigónak a fényezését javítottuk, amit a szalonból kigurítás másnapján karcolt össze valaki. Most Barek Peti fehér Kia e-Nirojának a tükörházát kellet közelebbről is megnézni, mert egy sietős futár érintőt vett rajta a furgonjával. Ezt a kocsit párhónaposan egyszer már vonóhorogra vette valaki parkolás közben, az én Mitsubishi iMiEV-emet is simogatta már meg futár – tényleg az lehet, hogy a fehér villanyautók vonzzák a bajt. A Kia mostani sztorijában az külön szép, hogy a futár az összekarcolt autót ott is hagyta, mint kutya a bélsárt, mert sürgős csomagja volt… Gondolom, ha Péter nem ül a kocsiban épp akkor, soha nem derül ki, kinek köszönheti a karcolást. Gyanítom, ha a tükröt töri szilánkosra, akkor is ugyanígy elhajtott volna a sofőr, csak akkor a kárvallott nem megy utána és veszi elő, hogy és ezt így hogy?

Mikor láttam a tükörházról készült fotókat, mondtam Petinek, mindenképp hozza el a kocsit, mert könnyen lehet, hogy nem a gyöngyház fehér fényezést gyalulták le a tükörházról. Esetleg épp fordított a helyzet, növekedett a rétegvastagság: a másik fél fényezése vagy műanyag alkatrészének pár mikronja kenődött fel a lakkra. Ilyenkor pedig nem kell a fényezőhöz rohanni, egy rongy meg némi polírszer pár forintból megoldja a problémát. Sőt, ha a korábban próbált, Aldiban vásárolt polírszer is működik, akkor fillérekből eltüntetjük a gyalázatot.img_8581.JPG

Első látásra riasztónak tűnhet, de érdemes alaposabban megnézni. Ha nem hat a műanyagig vagy lemezig a karc, sőt, ha a körmünk nem mélyedésbe, hanem kiemelkedő rétegbe akad, érdemes polírozószerért nyúlni

Aztán ha már a frissen mosott autón észrevettem, hogy a hátsó lámpatestek tele vannak mikrokarcokkal, fényüket vesztették (csak akkor mossátok le a besarazott hátsó lámpákat a kútnál a szélvédőmosó kefével, ha nincs más megoldás). Elvileg az ilyen problémákra is jó tud lenni egy viaszos polírszer. Természetesen ezt is kipróbáltuk, ha érdekel a végeredmény, nézzed meg a videót!homaly.jpg

Ennek a lámpatestnek csillognia kellene, de már sajnos mattult egy kicsit. Itt is jól működhet a polírozószer, még egy olcsó is

Hogy miért polírszert használj és ne mondjuk cifet? Mert az ilyen polírszerekben van egy kis viasz is, így miközben a karcokat-festékcsíkokat dörgölöd, nem karistolod össze még jobban a lakkot. Ráadásul közben védőréteget is kensz a felületre. Lehet, hogy dörzsis szivacs és súrolószer kombóval hamarabb lejön a felkenődött réteg, de az biztos, hogy a fényezést is tönkrevágod. Így se tartott órákig a művelet, de legalább kíméletesen dolgoztunk. Az meg azért fontos szempont, hogy amikor az ember barkácsol, meg kárment, még ha nincs is túl nagy tapasztalata a dologban, legalább ne fokozza a bajt.nemhomaly.jpg

Csak egy kis dörzsölés a viaszos polírszerrel és hopp, máris csillog. Ráadásul egy védőréteg is került a műanyagra

Ó, egy fontos dolog: már az első polírszer-teszt után is többen megjegyezték: de hát ez nem is rendes polírozószer! Persze, tudom, tisztában vagyok vele, minden alkalommal szóba kerül, hogy egy „rendes” polírozószer ezerszer hatékonyabb, komoly lakkhibákat egy ilyen viaszos anyaggal egyáltalán nem lehet szépen javítani, míg egy komoly pasztával igen. Ez nem kérdés. De lássuk be, az emberek nagy része nem vesz 10-20 ezer forintért polírpasztát, nincs oszcilláló fejes polírgépe. Ők, ha komoly políroznivaló van, elviszik szakemberhez a kocsit-motort. De sok esetben egy ilyen egyszerű viasz, vagy viaszos polírszer – mert igenis políroz ez is, hiszen van benne egy kevés csiszolóanyag is- bőven jó tud lenni.img_1035.JPG

Ha eddig még nem iratkoztatok fel a Youtube-csatornánkra, kérlek tegyétek meg most, és a csengettyűt is nyomjátok meg, hogy az új tartalmakról értesüljetek. Természetesen minden like-nak és követésnek örülünk a Facebookon és az Instagramon is!

Jégkár ellen jégkár-ponyva?

Jégkár ellen jégkár-ponyva?

Bő egy éve teszteltük az Aldi jégkár ellen védő autóponyváját - ha elolvasnád a posztot, kattints ide, ha csak a videó érdekel, azt természetesen ebben a posztban is megnézheted.

Sok kommentet kaptunk akkoriban, hogy a golflabdával tesztelés erős túlzás, mert hát ekkora jégdarabok nálunk csak ritkán esnek.img_5354.JPG

Azt hiszem, az elmúlt napok hírei bebizonyították, nem hogy túlzás volt a golflabdás jégkár-teszt, de sok esetben lényegesen nagyobb jégdarabok potyogtak az égből. Ezért azt gondolom, a teszt megállapításai megállják a helyüket - egy ilyen vékony ponyva, az 5mm-es szivacs béléssel együtt is csak arra lehet elég, hogy kisebb legyen a kár, de sajnos például a múltheti jégveréstől teljes mértékben megvédeni nem tudott volna.nagy_jeg_2.jpg

Forrás: Időkép

Tehát nem teljesen haszontalan, de nem csodaszer -igaz, egy húszasért talán senki nem táplál túlzott reményeket.  Az Aldi/Lidl kínálatában szereplő termékek egyik előnye, hogy gyakran egész jó áron lehet találni cuccokat a húsos pult és a zöldséges gondolák közt, de csak pár napig tartják készleten. De hasonló ponyvákat árulnak más forgalmazók is, érdemes a fentiek figyelembevételével mérlegelni, hogy azon az áron megéri-e egy korlátozott védelmet nyújtó ponyvát venni, nag_yjeg.jpg

Forrás: Időkép

Mindenesetre most Kakuszival összedugjuk a fejünket, mert ezt  a témát érdemes továbbgondolni, mondunk majd pár ötletet. Ha még nem tettétek, iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra, nyomjatok rá a csengettyűre is, hogy ne maradjatok le az új videókról. És mindenképpen lájkoljatok minket Facebookon, és kövessetek Instagramon is!

 

 

 

süti beállítások módosítása