Ne rohanj a fényezőhőz, van filléres megoldás!

Ne rohanj a fényezőhőz, van filléres megoldás!

Úgy tűnik, a fehér villanyautókon átok ül. Tavasszal annak a párnapos, fehér Škoda Citigónak a fényezését javítottuk, amit a szalonból kigurítás másnapján karcolt össze valaki. Most Barek Peti fehér Kia e-Nirojának a tükörházát kellet közelebbről is megnézni, mert egy sietős futár érintőt vett rajta a furgonjával. Ezt a kocsit párhónaposan egyszer már vonóhorogra vette valaki parkolás közben, az én Mitsubishi iMiEV-emet is simogatta már meg futár – tényleg az lehet, hogy a fehér villanyautók vonzzák a bajt. A Kia mostani sztorijában az külön szép, hogy a futár az összekarcolt autót ott is hagyta, mint kutya a bélsárt, mert sürgős csomagja volt… Gondolom, ha Péter nem ül a kocsiban épp akkor, soha nem derül ki, kinek köszönheti a karcolást. Gyanítom, ha a tükröt töri szilánkosra, akkor is ugyanígy elhajtott volna a sofőr, csak akkor a kárvallott nem megy utána és veszi elő, hogy és ezt így hogy?

Mikor láttam a tükörházról készült fotókat, mondtam Petinek, mindenképp hozza el a kocsit, mert könnyen lehet, hogy nem a gyöngyház fehér fényezést gyalulták le a tükörházról. Esetleg épp fordított a helyzet, növekedett a rétegvastagság: a másik fél fényezése vagy műanyag alkatrészének pár mikronja kenődött fel a lakkra. Ilyenkor pedig nem kell a fényezőhöz rohanni, egy rongy meg némi polírszer pár forintból megoldja a problémát. Sőt, ha a korábban próbált, Aldiban vásárolt polírszer is működik, akkor fillérekből eltüntetjük a gyalázatot.img_8581.JPG

Első látásra riasztónak tűnhet, de érdemes alaposabban megnézni. Ha nem hat a műanyagig vagy lemezig a karc, sőt, ha a körmünk nem mélyedésbe, hanem kiemelkedő rétegbe akad, érdemes polírozószerért nyúlni

Aztán ha már a frissen mosott autón észrevettem, hogy a hátsó lámpatestek tele vannak mikrokarcokkal, fényüket vesztették (csak akkor mossátok le a besarazott hátsó lámpákat a kútnál a szélvédőmosó kefével, ha nincs más megoldás). Elvileg az ilyen problémákra is jó tud lenni egy viaszos polírszer. Természetesen ezt is kipróbáltuk, ha érdekel a végeredmény, nézzed meg a videót!homaly.jpg

Ennek a lámpatestnek csillognia kellene, de már sajnos mattult egy kicsit. Itt is jól működhet a polírozószer, még egy olcsó is

Hogy miért polírszert használj és ne mondjuk cifet? Mert az ilyen polírszerekben van egy kis viasz is, így miközben a karcokat-festékcsíkokat dörgölöd, nem karistolod össze még jobban a lakkot. Ráadásul közben védőréteget is kensz a felületre. Lehet, hogy dörzsis szivacs és súrolószer kombóval hamarabb lejön a felkenődött réteg, de az biztos, hogy a fényezést is tönkrevágod. Így se tartott órákig a művelet, de legalább kíméletesen dolgoztunk. Az meg azért fontos szempont, hogy amikor az ember barkácsol, meg kárment, még ha nincs is túl nagy tapasztalata a dologban, legalább ne fokozza a bajt.nemhomaly.jpg

Csak egy kis dörzsölés a viaszos polírszerrel és hopp, máris csillog. Ráadásul egy védőréteg is került a műanyagra

Ó, egy fontos dolog: már az első polírszer-teszt után is többen megjegyezték: de hát ez nem is rendes polírozószer! Persze, tudom, tisztában vagyok vele, minden alkalommal szóba kerül, hogy egy „rendes” polírozószer ezerszer hatékonyabb, komoly lakkhibákat egy ilyen viaszos anyaggal egyáltalán nem lehet szépen javítani, míg egy komoly pasztával igen. Ez nem kérdés. De lássuk be, az emberek nagy része nem vesz 10-20 ezer forintért polírpasztát, nincs oszcilláló fejes polírgépe. Ők, ha komoly políroznivaló van, elviszik szakemberhez a kocsit-motort. De sok esetben egy ilyen egyszerű viasz, vagy viaszos polírszer – mert igenis políroz ez is, hiszen van benne egy kevés csiszolóanyag is- bőven jó tud lenni.img_1035.JPG

Ha eddig még nem iratkoztatok fel a Youtube-csatornánkra, kérlek tegyétek meg most, és a csengettyűt is nyomjátok meg, hogy az új tartalmakról értesüljetek. Természetesen minden like-nak és követésnek örülünk a Facebookon és az Instagramon is!

Jégkár ellen jégkár-ponyva?

Jégkár ellen jégkár-ponyva?

Bő egy éve teszteltük az Aldi jégkár ellen védő autóponyváját - ha elolvasnád a posztot, kattints ide, ha csak a videó érdekel, azt természetesen ebben a posztban is megnézheted.

Sok kommentet kaptunk akkoriban, hogy a golflabdával tesztelés erős túlzás, mert hát ekkora jégdarabok nálunk csak ritkán esnek.img_5354.JPG

Azt hiszem, az elmúlt napok hírei bebizonyították, nem hogy túlzás volt a golflabdás jégkár-teszt, de sok esetben lényegesen nagyobb jégdarabok potyogtak az égből. Ezért azt gondolom, a teszt megállapításai megállják a helyüket - egy ilyen vékony ponyva, az 5mm-es szivacs béléssel együtt is csak arra lehet elég, hogy kisebb legyen a kár, de sajnos például a múltheti jégveréstől teljes mértékben megvédeni nem tudott volna.nagy_jeg_2.jpg

Forrás: Időkép

Tehát nem teljesen haszontalan, de nem csodaszer -igaz, egy húszasért talán senki nem táplál túlzott reményeket.  Az Aldi/Lidl kínálatában szereplő termékek egyik előnye, hogy gyakran egész jó áron lehet találni cuccokat a húsos pult és a zöldséges gondolák közt, de csak pár napig tartják készleten. De hasonló ponyvákat árulnak más forgalmazók is, érdemes a fentiek figyelembevételével mérlegelni, hogy azon az áron megéri-e egy korlátozott védelmet nyújtó ponyvát venni, nag_yjeg.jpg

Forrás: Időkép

Mindenesetre most Kakuszival összedugjuk a fejünket, mert ezt  a témát érdemes továbbgondolni, mondunk majd pár ötletet. Ha még nem tettétek, iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra, nyomjatok rá a csengettyűre is, hogy ne maradjatok le az új videókról. És mindenképpen lájkoljatok minket Facebookon, és kövessetek Instagramon is!

 

 

 

Erre Mészáros Lőrinc is elégedetten csettintene

Erre Mészáros Lőrinc is elégedetten csettintene

Azt hiszem, sorozatot fogok szánni mindannak a sok csodának, amit akkor láthatok, amikor a röhögéstől fuldokló, döbbenettől levegő után kapkodó, vagy csak épp rezignált „háteztbaszkinemhiszemel” arckifejezéssel hív át Varga Zoli a műhelyébe. Szóval, Sztorik a Szomszéd Szervizből, első epizód.

Most épp vihogott Zoli, amikor szólt, hogy volna egy kis néznivaló. A csáposon egy egész egyben levő, a leharcolt társainál sokkal csinosabb Citroën Xsara Picasso állt. Alatta az elhasznált motorolaj begyűjtésére szolgáló tartály. Mint kiderült, az első döbbenettől annyira sokkolódott, mert ilyet ő még az elmúlt harminc évben nem látott, hogy gépiesen leengedte az olajat. Csak mikor a kitekert olajleeresztő csavart forgatta a kezében, jött rá, hogy az ilyen ínyencfalatokat imádom. Gyorsan visszatekerte a karterbe, hogy úgy láthassam a csodát, ahogy őt is mellbe vágta az első találkozás.leereszto.jpg

Hát, kérem, igen, ez az. Illetve nem az. Már hogy nem olajleeresztő csavar, hanem egy szabványos, víz-gáz csőszereléskor használatos ¾ collos menetes végdugó. Egy Citroën olajteknőjében. Ez ugye nem természetes lelőhelye az ilyen végdugóknak. Több okból sem lehet ilyen csavarral találkozni autókban, pláne nem európai vagy ázsiai típusoknál. Kezdjük azzal, hogy nem metrikus a menete, tehát nem is lehet normál esetben az elvesztett/tönkretett leeresztőcsavar helyére tekerni. Aztán nincs benne mágnes – szinte minden olajleeresztő csavar közepén van egy erős mágnes, ami összegyűjti az esetleg az olajban úszó acél és vas darabkákat. Aztán ott van az is, hogy ezeknek a menetes dugóknak nincs széles pereme, ami alá be lehetne tenni egy alu, réz vagy műanyag tömítőgyűrűt, hogy ne csöpögjön a kocsi alá az olaj.

Az persze, hogy nem lehet a csavar alá tömítőgyűrűt tenni, egy pillanatig sem akasztotta meg a szakembert, aki valamikor a múltban elvégezte az olajcserét szegény Picassón (oké, nem is annyira szegény, mert hát legalább cserélték benne a motorolajat). Mert hát ahol víz-gázszereléshez használatos idom van, ott akad kenderkóc is. És aki belefúrja az aluöntvény olajteknőbe menetet a ¾-es dugónak, az a kenderkócot sem fél használni.img_8370.JPG

Ami a legjobb az egészben, hogy a motoron sokfelé volt kisebb-nagyobb olajfojás, de a kenderkóc az olyan mint a Drei Wetter Taft: minden időben tart. Itt egy kis olajpára sem volt mellette. Tehát, ha (autószerelői szempontból) nem is szakszerű a megoldás, mindenképpen célszerű és funkcionális. Szerintem az ország gázszerelője, Mészáros Lőrinc is elégedetten csettintene a szakma jeles de anonim művelőjének teljesítményére. És az biztos, hogy David Zuckerbergnek soha az életbe nem jutna eszébe ilyen lifehack. Annyira jónak tűnt, hogy végül a kocsi gazdájával konzultálva megmaradt a ¾-es olajleeresztő dugó, csak annyi módosítás történt, hogy mivel Varga Zolinak nincs a műhelyben kenderkóca, de a sűrített levegőt szállító vezetékek szereléséhez kellett korábban teflonszalag, hát azzal lett tömítve a dugó. Természetesen ezzel is porszáraz a teknő.

Közben felmerült pár alternatív megoldás is az olajleeresztő csavar pótlására – akinek van a videóban is elhangzó megoldásokon kívül ötlete, mindenképp ossza meg velünk kommentben. Mert lássuk be, létezhetnek olyan helyzetek, amikor szükség lehet egy jól működő vészmegoldásra.

Nem tudom megállni, hogy ne tegyem be ide a nagyra becsült, zseniális Grafitember rajzát – mindenkinek, aki egyszer is látta ezt a művet, ahányszor elhangzik a teflonszalag szó, pláne valamilyen kendácsolás közben, azonnal hologram-szerűen megjelenik, mintha R2D2-vetítené a porba:teflonszalaggal.jpg

Ha eddig még nem iratkoztatok fel a Youtube-csatornánkra, kérlek tegyétek meg most, és a csengettyűt is nyomjátok meg, hogy az új tartalmakról értesüljetek. Természetesen minden like-nak és követésnek örülünk a Facebookon és az Instagramon is!

Gyárlátogatás - ilyen IKARUS csak ez az egy van, és VEZETTÜK!

Gyárlátogatás - ilyen IKARUS csak ez az egy van, és VEZETTÜK!

Nem vagyok rá méltó. Ezt szögezzük le. Tudom, hogy számtalan olyan buszrajongó van a világban, aki a fél viszonylatjelzőtábla-gyűjteményét is odaadta volna már csak a gyárlátogatásért is, nem hogy az elektromos Ikarus tesztvezetéséért. De kölyökkoromban én is autóbuszosat játszottam a haverokkal a téren, minden arra alkalmas helyet buszöbölnek neveztünk ki, és természetesen kiálláskor szisszentve nyitottuk az ajtót, majd csengettünk, és újabb szisszentésekkel becsuktuk a képzeletbeli ráncajtókat. De tény, hogy nem busztípusokkal kelek és fekszem, a forda szó sem képzi az aktív szókincsem részét. Szóval, értem én, hogy nem vagyok rá méltó.

De én lettem volna a legnagyobb bolond, ha kihagyom a lehetőséget. Az ismerőseim közül szerintem nincs egy sem, aki, ha tehetné, ne menne el arra a helyre, ahol valamikor a leghíresebb magyar termékek, az Ikarus buszok készültek. És itt, a székesfehérvári gyárban nem csak a régmúlt dicső buszgyártási sikereire gondolhatunk párás szemmel, de azt is megnézhetjük, hogy most, 2021-ben milyen buszokat gyártanak a szakemberek. Persze, nem akkora a termelés volumene, mint a 200-as sorozat idején, de a világ azóta sokat változott.

Például, hogy mást ne mondjak, a legújabb típusoknál ugye nem a nyugat-németektől vett licenc alapján, a külső beszállító Rábánál gyártott dízelmotor hajtja a buszt. Természetesen most sem az Ikarus készíti a motorokat – a villanymotort, az akkukat, a tengelyeket és még egy csomó fődarabot, pont úgy, mint akár negyven évvel ezelőtt, külső beszállítóktól vásárolják. De a busznak azt a részét, amitől busznak néz ki, buszként viselkedik és buszként használható a jármű, az Ikarusnál tervezik meg és az Ikarusnál gyártják.

Készül egy vezethető, járóképes alváz, amin a lemezek alatti szerkezetet lehet megmutatni az érdeklődőknek - illetve ez is egy lehetséges termék, olyan vevőknek, akik saját felépítményt gyártanak rá. A nagy, üzemanyagtartálynak kinéző bödönök az akkumulátor csomagok

Érdekes módon a villanybuszok vázszerkezete sem ugyanabból az anyagból készül, mint a régiek: rozsdamentes zártszelvényeket, csöveket és lemezeket darabolnak, vágnak lézeres géppel méretre, és hajlítanak megfelelő formájúra. Az egyik üzemben a sok, vastag rozsdamentes lemezt látva az ember nem tudott nem arra gondolni, hogy itt akár a magyar Cyber Truckot is le lehetne gyártani, hiszen rozsdamentes lemez van, élhajlító meg hegesztőgép van, elektromos hajtáslánc van. De természetesen a buszok nem kazánlemez vastagságú anyaggal vannak borítva, ezekből kisebb alkatrészeket gyártanak a sablonokban, rozsdamentes zártszelvényekből összehegesztett vázkeret-elemekhez.

Az ezüstösen csillogó, parti-söröshordónál csak kicsit nagyobb henger a motor. És az képes egy autóbusz lendületes mozgatására, elképesztő. Mivel a busznak nincs motorhangja, a dudákon kívül egy hanggenerátort is felszerelnek a homloklemez alá - így hamarabb meghallják a gyalogosok a lopakodó Ikarust

A rozsdamentes anyagból készített váznak sok előnye van, és ebből csak egy, hogy szinte az örökkévalóságnak készülnek, hiszen ezeket nem fogja az évek-évtizedek során elmajszolni a rozsda. Másik nagy előnye az ilyen szerkezeteknek, hogy nem igényelnek speciális bevonatokat, amik megakadályoznák a rozsdásodást, így nincs szükség kemikáliákkal csordultig töltött merülőkádakra, szárító kemencékre, satöbbi. Persze, az alapanyag és a megmunkálás költségesebb, de van az a termelési mennyiség, aminél érdemes inkább többet fizetni az alapanyagért, mint irtózatos beruházásokat végrehajtani egy másik technológia kedvéért.

A felmatricázott busz gyakorlatilag a sorozat prototípusa, ami a Zöld Busz Mintaprojektben szállította a székesfehérvári utasokat. A próbaüzem tapasztalatainak egy részét a fehér, még gyártás alatt álló széria-buszban hasznosították

A gyárban már egészen más buszok készültek, mint amit ki is próbálhattunk: a Zöld Busz Program által létrehozott Zöld Busz Mintaprojekt keretében a székesfehérvári tömegközlekedtetés során nagyon sok olyan tapasztalatot sikerült begyűjteni, amik alapján számtalan helyen módosították a buszokat – még a dizájnba is belenyúltak, így első blikkre is látszani fog, ez már elektromos Ikarus, a City Pioneer.

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel, kattints erre a linkre.

Nem ez az első és egyetlen villanybusz, amit magyar nagyvárosban teszteltek, illetve tesztelni fognak – a Zöld Busz Program egyik feladata, hogy megteremtse a lehetőségét, hogy az ilyen és hasonló villanybuszokat letesztelhessék a közlekedési cégek. Fontos dolog üzemeltetési tapasztalatokat szerezni velük, hogy kiderülhessen, a későbbiekben miként tudják elkezdeni forgalomba állítani az elektromos buszokat – miben térnek el a hagyományos buszoktól a napi karbantartás szempontjából, mire kell figyelni töltéskor, kell-e speciális képzés a sofőröknek, milyen helyi sajátosságokra kell figyelni, satöbbi.

A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy minimum nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Az órákon át tartó gyárlátogatás után olyasmit csinálhattam, amit még azelőtt sosem: egy igazi, nagy Ikarust vezethettem. Merthogy kicsi Ifarust, azaz az IFA teherautó technikájára épített 211-es Ikarust volt már szerencsém próbálni, de az ugye csak egy Ikarus light, sokkal rövidebb és gyengébb egy rendes 200-as Ikarusnál. Ez meg ráadásul egy igazi villanyos Ikarus, szinte felbecsülhetetlen értékű egyedi darab – ha az ikarusos srácok tervei szerint alakulnak a dolgok, egy újabb sikerszéria első darabja. A tervek és az akarás megvan a sikerhez, a többit majd a piac eldönti, nekem ezek miatt nem kellett, hogy fájjon a fejem.

A minta buszon van WiFi is. És a rendszert beállító szakembereknek helyén volt a humora

Elég volt azon aggódni, hogy hogy a francba fordulok be a szűk kereszteződésben egy ekkora döggel. A válasz: könnyen. Csak nagyon kell figyelni, hiszen az első kerekek jóval az ember feneke mögött fordulnak, ha olyan ritmusban kormányoz az ember, mint egy normál személyautóban, hamar el lehet kaszálni a parkoló autókat, fákat, gyalogosokat meg a sarkon letámasztott-felborított villanyrollereket. Hihetetlenül fordulékony egy ilyen busz, de az tény, hogy a tükrökben csekkolni, hogy mi van a hátam mögött, nem olyan egyszerű, mert minden alkalommal rossz helyre néztem, hiszen a buszok tükrei sokkal magasabban vannak, mint egy személyautó visszapillantói.img_8779_1.jpg

A sorozatban gyártott buszok műszarfala egészen más lesz, pedig már ez sem tűnik rossznak

Egy ilyen busszal az ember méltóságteljesen vonul. Egyrészt ugye a méret iránti tiszteletből, aztán azt sem szabad elfelejteni, hogy a buszokon utasok is szoktak tartózkodni. Akik vagy kapaszkodnak, vagy nem. Vagy ülnek, vagy állnak, vagy guggolnak, esetleg a kapaszkodón hintáznak. Az utasoknak meg nem kimondottak kényelmes, ha az ember egy Ikarusszal akar köridőt javítani, vagy gyakorolni a szlalombajnokság következő fordulójára. Szóval, a lényeg, hogy csak lassan, finoman. És ez a stílus az embert könnyen hangulatba hozza: a busz siklik, a légrugós székben hintázol, a gyorsítások és a lassítások tempója miatt pedig olyan az egész, mint ha hangtalanul úsznál.

A még berendezetlen utastérben jól látszik,milyen szerkezet van a burkolatok mögött. Hogy aztán pontosan hogyan fog kinézni a sorozatban gyártott buszok beltere, az leginkább a megrendelők igényein múlik, szinte mindent az ő specifikációjuk szerint készítenek majd

Persze azért a hangtalantól messze vagyunk, hiszen hiába a csendes villanymotor, egyrészt vannak a hajtásláncnak mechanikai zajai (ugyanolyan merev hídnak adja át a villanymotor a hajtást, mint egy dízel buszban), aztán az ekkora kerekeknek is van gördülési zaja, és az útegyenetlenségeknek köszönhetően a bódé is fel-felsóhajt, mindenfelől ugyanazok a zajok jönnek, mint egy hagyományos busznál, csak itt feltűnőbb, hiszen nincs egy kis dízel zakatolás sem.

Egy felnőtt kéz jól érzékelteti, milyen méretű csatlakozók és kábelek viszik az elektronokat a nagyfeszültségű rendszerekhez. 

Nem tudom, hogy áll most a munkaerőpiac buszsofőrökkel, de az biztos, hogy ha a normál jogsi megszerzéséhez beiktatnának pár buszvezetős órát, nem csak azt értenék meg az emberek, miért nem okos dolog bevágni egy busz elé és hirtelen fékezésre kényszeríteni, de garantáltan sokan lennének, akik ráéreznének a buszvezetés ízére. Én speciel azóta is rendszeresen azon kapom magam, hogy jó lenne kicsit buszozni. Már persze úgy, hogy én tekergetem a kormányt, és sziszegtetem az ajtókat. De ugye a villanyos Ikarusnál megint nekem kellene brummogni, meg ajtósziszegést utánozni, mert nem csak a hajtás, de az ajtók is elektromosan működnek. De ez nem baj, az ember ne akarjon mindenáron felnőni.

Szupertiszta Ford Sierra olajteknő

Szupertiszta Ford Sierra olajteknő

Már meséltem, került a műhelybe egy Aquablaster gép. Ez egy nedves szemcseszóró kabin, amivel alapvetően koszos, korrodált, oxidált alkatrészeket lehet állat padlóra ejtően széppé varázsolni. És ahogy elnézem a technológiát, lehet ezzel még sok olyan dolgot csinálni, amire az anyja sem gondolt. Én viszont még gyakorolgatom az eljárást, Kakuszi meg vett egy tartalék Sierra motort a kocsijához.

A harmincéves blokkon nem volt nehéz olyan alkatrészt találni, amin kicsit tudtam játszani, az öntött alumínium olajteknő pont jónak tűnt. Több okból is ideális az alany: az egyik,hogy nagyon csúnyán elszíneződött, tehát ha ügyes vagyok, látványos eredményt lehet elérni, másrészt, ha szép lesz a karter, az talán Kakuszinak is jó motiváció lesz, hogy rántsa gatyába a tartalék blokkot (gyakorlott barkácsolók itt már sejtik, hogy nem véletlenül lett kézbe véve a leszerelt olajteknő :) ) Igen, az olajleeresztő csavarra rá kellett hegesztenünk egy anyát, egyrészt le volt nyalva a csavar feje, másrészt annyira be volt rohadva, hogy kellett neki a durva hősokk.

Ha egy ilyen karter látványa nem motivál, akkor semmi. Meggyőződésem, hogy nincs még egy ilyen állapotú kétliteres DOHC blokkhoz tartozó olajteknő az országban. Természetesen egy alapos drótkefés-drótkorongos dörzsöléssel is nagyon látványos eredményt el lehet érni, de az nagyon máshogy néz ki.img_1813.JPG

Tudom, most akkor szerezzek egy másik Sierra olajteknőt, és mutassam meg a különbséget a drótkorongos tisztítás és a nedves szemcseszórás közt. Oké, körbenézek, hátha van valakinek egy felesleges darabja, azon kipróbálunk pár módszert. Addigi is, ha van nedves szemcseszórni való alkatrészetek, bátran írjatok az autósimogató@gmail.com címre, most már vállalunk ilyen munkákat is. Az igazán érdekes munkadarabokat mindenképpen megmutatjuk az olvasóknak is, szerintem nem csak én vagyok olyan perverz, aki imádja látni, ahogy újba tesznek egy tárgyat.

Tényleg tönkretettük a fényezést?

Tényleg tönkretettük a fényezést?

Múltkor Peti barátom elektromos Skoda Citigójával kellett kicsit foglalkoznunk: az autót két nappal azután, hogy elhozta a szalonból, valaki rondán összekarcolta. Egy bevásárlókocsi vagy más, mindegy is, de két, lemezig hatoló karcot ejtett a bal hátsó ajtón. Ott álltam mellette, mikor felfedezte a gyalázatot, és teljesen együtt éreztem vele. Pontosabban, én ordítottam volna a helyében, ő ehhez képest csak visszafogottan anyázott. De látszott, a felfedezés az egész napját tönkre tette. Megígértem neki, hogy segítek eltüntetni a karistokat, de legalábbis tompítani a rútságot, amennyire lehet.

Egyik délután kikevertettem a gyári színkód alapján a két komponensű javító festéket, majd óvatosan mindkét karcot addig ecsetelgettem, míg a javított foltok síkja kiemelkedett a gyári fényezésből. Messziről sokkal jobban nézett ki, mint előtte, hiszen a két, szinte fekete folt helyén két, a gyári színnel azonos árnyalatú, de otromba paca csücsült. Amennyire randa volt a két nagy festék-göb, annyira volt elengedhetetlen, hogy kiemelkedjenek a gyári fényezésből: így lehetett síkba csiszolni majd összepolírozni a felületet.

Ilyenkor nagyon fontos, hogy a felesleges festékréteget egy kemény felületre ragasztott, finom (1000-es illetve 2000-es) vizes csiszolópapírral adjusztálja az ember. És nagyon óvatosan csiszoljon. Mert a cél az, hogy csak és kizárólag a javítófestékből koptassunk le - ha nem egy kemény és teljesen sík felületű csiszoló blokkal  dolgozik az ember, hanem mondjuk puszta kézben fogja a csiszoló papírt, jó eséllyel hamarabb koptatja el alapozóig az eredeti festékréteget, mint a javítófesték-pacát. img_7738.JPG

Ha apró hibát kell elcsiszolni, a csiszolópapírt érdemes egy teljesen sík műanyag vagy keményfa darabra ragasztani. Kétoldalas ragasztószalag tökéletesen jó ide, de ne szivacsos legyen, mert az engedi, hogy  a csiszolópapír kövesse az egyenetlenséget, viszont a cél éppen az, hogy csak a dudor tetejét csiszoljuk

Óvatos csiszatolás után határozott polírozás jöhetett. Persze erre nem alkalmas a korábban próbált aldis paszta, az ide kevés. Több abrazív szemcse, meg a fene (és a polírszer-fejlesztő) tudja még mi minden kell ahhoz, hogy egy teljesen visszamattított fényezést Salamon tökévé változtathassa az ember. Nem véletlen, hogy egy minőségi polírszer 10-15-ször drágább, mint a vegyesbolti lakkápoló szer.elcsiszolva.jpg

A vastag festék-göböket vízzel nedvesített, finom csiszolópapírral kell az eredeti fényezéssel egy síkba csiszolni. Alul már majdnem kész

Nem lett tökéletes a felület, de tudtuk előre, hogy nem lesz az, és nem is volt cél. Egyrészt a lemez horpadt is kicsit, ezt én nem mertem most házilag javítani, mert a sérült festéknél túlságosan is nagy volt a rizikó, hogy nem a horpadást, hanem a lakkot tépi le a lemezről az ember. Meg aztán ez egy városi autó, ami tetszik -nem tetszik, fog még pár hasonló, meg lényegesen rondább pofont is kapni az élettől. A legfontosabb az volt, hogy ne rozsdásodhasson a lemez, meg hogy kevésbé legyen feltűnő a hiba. Azt hiszem, ez összejött.javitofesteku.jpg

A kétkomponensű festék-szettet 2000 forintért keverték az autófesték-boltban, szinte kimutathatatlan mennyiség fogyott

A festék+edző szett 2000 forint volt, a karcokba ecsetelt festék értéke szinte kimutathatatlan, az elhasznált polírszer ára sem lehetett párszáz forintnál több. Összesen nettó fél órát, ha foglalkoztam vele. Az eredmény a ráfordított pénz és idő tekintetében kifejezetten jó, de azért van pár tanulság: az egyik, hogy a kétkás (két komponensű, azaz festék és edző) festékeknél ennyire vastag rétegben csak lényegesen több szikkadási időt betartva, több rétegben szabad dolgozni, mert csiszolás után látszik, hogy a legfelső, vastag festék réteg tele van egészen apró gázbuborékokkal - ez azért van, mert a túl vastag réteg nem tud rendesen "átszellőzni". Aztán azt is érdekes szem előtt tartani, hogy egy két (vagy még több) rétegű fényezésnél, ahol a színt egy vékonyabb bázis-réteg adja,a csillogást meg egy átlátszó, vastag lakkréteg, egy-az egyben nem lehet a fenti módszert alkalmazni. Ilyen, általában metál, vagy gyöngyház fényezéseknél először a színt kell óvatosan a karcba ecsetelni, majd az előírt száradási időt betartva jöhet a színtelen lakk. Ezt a lakk réteget lehet aztán egyre vastagabbra építeni, hogy a teljes száradás után legyen miből visszacsiszolni-polírozni.img_7615.JPGAlig észrevehető, apró buborékok képződtek az egy rétegben túl vastagon ecsetelt festékrétegben - több, vékony rétegben felhordva, szikkadási időket betartva ez a mikroszkopikus baleset elkerülhető 

Azzal viszont érdemes számolni, hogy egy kényesebb színnél, különösen nagyobb, mélyebb karcolások esetében lényegesen nehezebb alig észrevehető javítást csinálni. De biztosan kevésbé lesz feltűnő a hiba, mint a javítás nélkül, és a lényeg, hogy a rozsdának is kevesebb az esélye egy javított sérülésnél.

 

Ilyen koromlerakódást se sűrűn látni

Ilyen koromlerakódást se sűrűn látni

Amikor a szomszédból röhögéstől fuldokolva jön át Varga Zoli, kezében egy gyújtógyertyával, hogy bakker, ilyet még én sem láttam, az ember biztos lehet benne, hogy van mit nézni. Ha valaki harminc évnyi szakmai tapasztalattal mond ilyesmit, annak súlya van.

Azt lehetett tudni, hogy a Mitsubishi Coltnak durva olajfogyasztása volt. Annyira durva, hogy nem is volt kétséges, szét kell-e szedni a motorját. De a koromba panírozott gyújtógyertya azért meglepte Zolit. Miután lekerült róla a hengerfej, meglepődve tapasztalta, hogy a hengereken szinte semmi kopás nem látszott, a dugattyúk nem lógtak. Alapos szétszerelés után az látszott, hogy több szelepszár szimering el volt hasadva, de ezek önmagukban ekkora olajfogyasztást még nem indokoltak volna. Aztán a dugattyúk kiszerelése után jött az újabb meglepetés: az olajlehúzó gyűrűket valaki fordítva szerelte be. De nem mind a négy hengernél, egybe sikerült jól betenni.img_1773.JPG

A kapitális szerelési hibának köszönhetően irtózatosan elkormolódott minden dugattyú, a szelepek, a hengerfejben az égéstér és a szívó- és kipufogó oldal is. Meg persze a gyertyák. A kiszerelt alkatrészeket látva éreztem, itt sürgős nedves szemcseszórásra van szükség. A szelepeknél nem voltak kétségeim, próbáltam már korábban a dolgot, de a dugattyúk gyűrűhornyaival kapcsolatban voltak fenntartásaim. Tényleg ki lehet szedni minden kormot? Tényleg nem lesz az alu dugattyúknak semmi baja? És a hengerfej? Irtózatos dzsuva van a kipufogó oldalon, de mindent nem tudok elérni a szórófejjel. És természetesen a gyertyákat is kezelésbe kellene venni, már csak tudományos érdeklődésből is.img_1771.JPG

A dugattyúkkal kezdtünk. Kis nyomás, óvatos mozdulatok. És teljes siker. Még a szoknyán látható eredeti megmunkálási nyomok is megmaradtak a kezelés után, szebbek lettek, mint új korukban. A szelepeknél semmi meglepetés nem született, pikkpakk letolta a gép a kormot. A gyertyák is újszerűek lettek. A hengerfejnél viszont maradt pár helyen vékony koromréteg.img_1791.JPG

Ahol nem sikerült a felületet telibe veretni a vízzel kevert apró kerámia szemcsékkel, látszott még a fekete grimánc. Ez Zolit egy pillanatra sem keserítette el, mondta, hogy azt már pikkpakk kikapargatja, hiszen a nedves szemcseszórás után úgyis MINDENKÉPP szükség van egy nagyon alapos mosásra. Más kérdés, hogy gyaníthatóan sokan nem foglalkoztak volna ennyit egy huszonéves motorral, hiszen ennyi korom már nem befolyásolja a teljesítményt, meg ugye soha, senki nem fogja látni. De Zoli nagyon alapos, szerintem fizikai fájdalmat okozott volna neki, ha azt a kis feketeséget benne hagyja.

Amikor a friss villanyautóst szétveti az ideg

Amikor a friss villanyautóst szétveti az ideg

Sosem volt még új autóm, félek, soha nem is lesz. Pedig klassz lehet a szalonból kigurítani a ropogósan friss kocsidat, de ilyenkor nem irigylem azt, aki hónapokat várt egy autóra. Sőt, az esetünkben a tűkön ülő vevő egy évet bőven meghaladó várakozási idő után kapta meg a Škodáját – a nyolcvanas években kellett szerintem utoljára ennyit várni egy új Škodára. De a lényeg, hogy nagy örömére megjött az elektromos Citigo, csak épp felhőtlenül örülni nem sok ideje maradt.

Magyar Péter gyerekkori barátom, a kis villanyos autójának a sztoriját az első vételi gondolat megfogalmazásától ismerem és követem. 2019-ben érett meg benne az elhatározás, hogy vesz egy kis villanyautót, hogy amikor Budapesten nem biciklivel közlekedik, akkor se benzinessel vagy dízellel kelljen járnia. Bár, ahogy én ismerem, ennél sokkal fontosabb volt a döntésben, hogy valami újszerűt próbáljon ki – Petinek nagyon erős, kétoldali kütyü-és biszbaszmániája van. Ha nincs nála három navigáció, öt okosóra, csipogó kulcstartó meg wifis bögre, bluetooth-zokni és pár akciókamera, erős nyomást érez a mellkasán, abroncs szorítja a koponyáját, ki sem bír lépni az utcára. Én csak azon csodálkoztam, hogy nem évekkel korábban vett elektromos autót.for8e1616576201.png

Az elhatározást követő megrendelés után csak várt, várt és várt. Pár hetente-havonta én is rákérdeztem nála, hogy áll a dolog, de minden alkalommal csak azt tudta mondani, hogy semmi haladás. Egy idő után úgy tűnt, ő fogja megkapni a gyártás legeslegutolsó darabját – a hosszú várakozás alatt a típust elkaszálták. Aztán jött az értesítés, hogy lehet menni átvenni az elemes Škodát. Nagy volt az öröm, de még az első „telitankot” se sikerült kijárni belőle, mikor a friss villanyautós arcára fagyott a mosoly.karcok.jpg

Nagyon mély és elég kiterjedt karcolások a kétnapos autón. Kilátszik a csupasz lemez

Pénteki napon vették át Petiék az autót, vasárnap délelőttre már meg is volt az első kellemetlen élmény vele. De erről tényleg nem a kisautó tehetett, pláne nem az elektromos hajtás. Sőt. Ilyenkor derül ki, hogy a villanyautó is csak autó, még ha nincs is benne „rendes” motor. Pont ugyanúgy tolják bele egy Tesla oldalába is a bevásárlókocsit, mint egy turbódízel Octaviába. Vagy egy elektromos Citigóba. És a másfél napos autó fényezésébe szántott sebesülés ugyanúgy fáj a friss gazdának, mindegy, hogy benzinkúton vagy a villanyóránál töltik a kocsit.javitofesteku.jpg

A csomagtartóban található matricára nyomtatott színkód alapján az autófestékesek pár perc alatt kikeverték

Nem volt akkora a sérülés, hogy elemet kelljen cserélni, de egy szakszerű fényezés napokra vonná ki megint a kocsit a forgalomból, ráadásul nem is olcsó ez ilyen javítás. Viszont két komponensű javítófestéket, a színkód alapján már kétezer forintért vehet hozzá az ember. Mindenképp érdemesnek tűnt legalább a rozsdásodást magakadályozandó is bele „hibajavítózni” az ajtóba. Veszteni való nincs sok, ha jó lesz az eredmény, örülünk, ha nem jön össze olyan színvonalon a javítás, mint szeretnénk, még mindig el lehet vinni egy fényezőhöz a Škodát.img_1739.JPG

Ronda,de tényleg ilyenre akartuk: ha teljesen átkeményedik, vissza lehet csiszolni, majd polírozni. Addig sem éri víz a csupasz lemezt

A mesterterv úgy nézett ki, hogy a gyári színkód alapján kikevertetett hibajavítóval feltöltjük festékkel az alaposan előkészített hibákat, majd hagyjuk több napon át száradni. Annyi festéket ecsetelünk a karcokba, hogy a javítás vastagabb legyen, mint az eredeti festékréteg, mert az a cél, hogy a javított festékréteget összecsiszoljuk a gyári fényezéssel, majd összepolírozzuk.

Első körben tehát jöhetett egy kis óvatos csiszolás, zsírtalanítás, majd festés. Aztán festés. Majd festés. Majd festékréteg terelgetés ecsettel – a gravitáció bizony még a festékre is hat, a fehér lakkot noszogatni kellett, hogy ne a sérülések alján gyűljön össze. Aztán megint egy kis szikkadás majd festegetés. Majd mikor már kellően ronda volt a javítás, megállapodtunk Petivel abban, hogy napokig nem csinálunk semmit a kocsival, csak hagyjuk, hadd kötögessen csendben a festék. Aztán öt-hat nap elteltével jöhet a következő lépés: újabb csiszolás és egy alapos polírozás.

Iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!

Olcsó polírozószer az Aldiból – ér ez valamit?

Olcsó polírozószer az Aldiból – ér ez valamit?

Még tavaly vettem ezt a flakon XS polírszert az Aldiban. Sajnos nem lehet mindig kapni, de úgy látom, rendszeresen visszahozzák a kínálatba, így érdemes volt kipróbálni, mit is tud ez az olcsó lötty. Valami hét-nyolcszáz forint volt az ára, a termékismertető szerint finom koptató szemcsék, meg karnauba-viasz van benne. Akár jó is lehet valamire, kibontás nélkül arra tippeltem, hogy a viasz miatt alkalmas arra, hogy kicsit felfrissítse a lakk színét, talán a finom karcokat is tompítja.

Ami viszont leginkább felcsigázott, hogy akár polírozógéppel is lehet használni. Márpedig az Aldiban többször láttam már olyan oszcilláló gépet, mint a korábban tesztelt konnektoros Ultimate Speed, vagy az akkumulátoros Parkside gépek a Lidlből. Akkor meg már azt is meg lehet nézni, hogy egy filléres polírszerrel mire képes egy diszkont polírgép.img_1035.JPG

Adva volt az Ampernepper-sorozatban bemutatott lakkfekete Peugeot iOn, ami ugyan nem futott sokat, és négyévesen még öregnek sem lehet mondani, de láthatóan tele volt sok apró karccal és a lakk is hologramos volt már kicsit.karcos_kilincs.png

Az, hogy a hologramos fátyollal még akkor is tud valamit kezdeni, ha kézzel dolgozza be az ember a polírszert, arra számítottam. Mert ha van benne viasz, az akkor is szebbé teszi a felületet, ha semmi más nem dogozik, csak a viasz. Az mondjuk kérdéses volt, mennyire marad csíkos a felület. És nem is kellett csalódnom, látható volt a különbség a kezelt és a kezeletlen rész közt, de egy kis simogatástól még nem történt csoda. Viszont az biztos, hogy nem hagyott csíkos felületet a szer, ami azért nem mindig magától értetődő az ilyen cuccoknál.karcos_toltofedel.png

Az sem lepett meg, hogy a mély karcokkal nem tudott elbánni, de tény, hogy ha kitartóan dörgöli az ember, akkor azért látványos javítást tud elérni. Ami miatt viszont mindenképp érdemes megnézni a videót, az egyrészt az, ahogy az egyszerű, oszcilláló polírozógépel dolgozik a polírszer, illetve az, amilyen nyomot hagy a szer maradéka a matt fekete műanyagokon. Ez utóbbit elszpojlerezem: semmilyet. De azt azért tudni kell, hogy egy nem lakkos fényezésnél a helyzet már nem lesz ennyire rózsás, hiszen ha a polírszer nem is, de a ledörzsölt „halott” festékréteg pora bizony bele fog üli a gumikéderekbe, műanyagokba.

Egy biztos, nagy pénzt nem kockáztat az ember, ennyiért a sztárbakszban egy lattét sem kapni, ez a szer meg egész ügyesen felfrissíti a lakkot, meg valamennyi védelmet is ad a fényezésnek.

Iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!

 

 

 

 

Nedvesen jobb. De legalábbis nagyon más!

Nedvesen jobb. De legalábbis nagyon más!

Vastag gumikesztyű, sok víz, apró szemcsék és nagy nyomás - a nedves szemcseszórás után szem nem marad szárazon. Döbbenetes az előtte és utána állapot, mindenki csak pislog. Ami pár perccel korábban még csak egy olajos, saras, rozsdás ócskavas volt, az a nedves szemcseszórás után az autód ékköve lehet. Ha akarod, olyan lesz, mint az új, vagy akár szebb is.

Új játékszer jött a műhelybe, percek alatt nagy kedvenc lett a nedves szemcseszóró gép. Olyan dolgokra képes, amire más gép nem, a végeredmény magáért beszél. De a látványnál sokkal fontosabb az, hogy nem telepít az értékes motor- vagy váltó alkatrészekbe apró taposóaknákat: pápá szemcsebeágyazódás!img_7340.JPG

Hosszasan lehet írni az eljárásról, meg a nedves szemcseszórás hatásmechanizmusáról, de a lényeg, hogy a víz és a koptató szemcsék együtt, nagy nyomáson csodákra képesek. Olyan alkatrészeket is lehet kezelni, amiknél egy hagyományos száraz eljárás nagyon sok rizikót jelenthet. Nyugodtan lehet olyan alkatrészeket is szemcseszórni, amik az olajtérben vannak – megfelelően alapos tisztítás után nem kell félni attól, hogy a felületbe, a nagy nyomás hatására beágyazódott apró szemcsék később elszabadulnak. Mert a vízzel együtt dolgozó kis abrazív darabkák nem fészkelik be magukat az anyagba.

A mellékelt képek, azt gondolom, elég meggyőzőek. Érdemes megnézni a videót, nem csak azért mert sok információ elhangzik a módszerről, de azért is, mert jól látszik, hogyan is történik a csoda.img_7464.JPG

Iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!

süti beállítások módosítása