Hobbi autószerelő, barkácsoló nem létezhet kompresszor nélkül, ezt a világ-alapigazságot már az előző posztban megállapítottuk. De egy kompresszor önmagában nem ér semmit, hiába van sűrített levegő egy tartályban, ha nem tudjuk mire/mivel használni.
Ezek a kiegészítők gyakorlatilag a kötelező alaptartozékok, amiket az ember meg KELL, hogy vegyen valamilyen formában. Van, ahol nagy alapkészletet lehet vásárolni, benne szórópisztollyal, gumiabroncs fújóval, lefújóval, mosópisztollyal, spiráltömlővel. A Lidl más taktikát követ, ők mindent külön csomagolnak. Így gyaníthatóan több pénzt költ az ember, mint ha mindent egy dobozban vesz meg, de ránézésre legalábbis, úgy tűnik, többet is kapunk a pénzért.
Itt vannak rögtön a tömlők. A Parkside kompresszorhoz kapunk egy 10 méteres, átlátszó slagot, ez eleve sokkal jobb, mint a vékonyka, pár méteresre kihúzható spiráltömlők (de azért azt ismerjük el, ezek a spiráltömlők kis helyen elférnek, könnyen kezelhetőek). Ha valaki nem gondolkozik nagyban, ezzel az egy tömlővel is el tud lenni.
A sűrített levegős cuccok közt volt két külön tömlő is, az egyik 10 méteres, a másik 20 méteres, mindkettő 16 bar nyomást bír el. A 10 méterest (2799,- Ft) csak akkor van értelme megvenni, ha nincs még hasonlónk, mert méreteiben a kompresszorhoz kapottal nagyjából megegyezik. 11 mm a külső, 6 a belső átmérője. Azt nem tudom, hogy felhasználói szempontból mennyiben releváns, hogy a kéknek a csatlakozói sárgarézből, a gyári tartozéké meg krómozott vasból vannak.
A 20 méteres tömlő (6999,- Ft) már érdekesebb portéka, ha nem is sokkal, de nagyobb a belső átmérője, 6,3 milliméter, és egy picit másnak tűnik az anyaga is. De a legfontosabb, hogy ezt egy jó kiállású kábeldobbal együtt adják. Így aztán nem csak a műhely/garázs/kert legtávolabbi pontjaiba tudjuk elvinni a sűrített levegő áldását, de szépen felcsévélve tudjuk tárolni a tömlőt. Ami nem csak a műhely rendjének tud jót tenni, de a tömlőnek is.
A hosszabbik tömlő nagyobb átmérője hasznos lehet, ha az ember gépeket is használna sűrített levegővel, hiszen az ilyen gépek hatásfokát nagyban befolyásolja a tömlő és a csatlakozó által áteresztett levegő mennyisége – ez, ahogy Halász Judit is megénekelte, tény, tény, tény.
És akkor meg is érkeztünk a csatlakozókhoz, amik ezeknek a tömlőknek a szó szerint is legszűkebb keresztmetszetei. Ezek a gyárilag préselt fittingek sajnos belül a 6 illetve 6,3 mm tömlő átmérőt (ami azért nem különöseben nagy) tovább szűkítik, szem-sublerrel mérve olyan 4,5-5 milliméteresre.

Egy komolyabb levegős szerszámhoz csatlakoztatva ez bizony jelentősen csökkentheti mondjuk a légkulcs teljesítményét. A különbség akkor igazán szembetűnő, ha egy komolyabb légtömlővel és annak csatlakozójával hasonlítjuk össze.
Az egyik leghasznosabb dolog, amit a kompresszorhoz vehetünk, az bizony a kerékfújós-lefújópisztolyos készlet. Ha nem is ingyen dobják az ember után, azt nem lehet mondani, hogy 2999 forinttal kirabolnák az embert. És ez is jobb és több, mint amit az ember a szimpla, nagy készletekhez kap: a lefújópisztolyhoz két csőr jár, a tömlőfújóhoz meg két marék tartozékot adnak.
Ezekkel megoldható a bicikliszelepes tömlők felfújása, a focilabdák pattogósra pumpálása, a kisebb ugrálóvárak, matracok, unikornisos úszógumik felfújása. Nem nagy dolog, semmi extra, de hasznos cuccok ezek. Az abroncsfújón van természetesen egy manométer, ami bar és PSI skálán is mutatja a nyomást, illetve van egy nyomásleeresztő gomb is rajta, ha túlfújtuk volna a gumit.
Aztán van itt még két fura készlet. A leírásuk szűkszavú, nem biztos, hogy mindenki érti, melyik mire való. Nekem se sikerült mindent megfejtenem, az elosztón kívül a többi nem teljesen világos.
A legnagyobb baj, hogy még a használati útmutatóban sem írnak egy büdös nyikkot sem arról, hogy pontosan mi van a csomagban, azt hogyan kell be/összeszerelni. Így aztán csak tippelgetni lehet, meg reménykedni, hogy a találomra összeszerelt alkatrészek jól fognak működni.
Egy nappal a kicsomagolás után azért kezdett lassan összeállni a kép. Az elosztó ugye világos, bedugom a csatlakozóba, és egy helyett rögtön két tömlőt lehet használni. A hozzá kapott nyomásszabályzó viszont talányos. Az én megfejtésem az, hogy egy gép csatlakozóját kitekerve, a gép és a csatlakozó közé lehet beszerelni. Így, ha nem is bar-pontosan, de érzésre lehet szabályozni a bemenő nyomást. A menetek tömítéséhez természetesen teflonszalagot vagy zsinórt kell használni, különben orrán-száján ereszteni fog.
A hajlékony csatlakozó is hasonló dolog lehet, egy gépre szerelve segíthet, hogy szűk helyeken is elférjen az ember, és ne törje meg a csövet közben. Itt is kell tömítőanyag a szereléshez. Meg nagyon erősen bevésni az agyunkba, hogy az elosztó, a nyomásszabályzó és a hajlékony csatlakozók is maximum 6,3 baron üzemeltethetőek.
Van még pár sűrített levegős cucc, amit kipróbálunk, lájkold a blogot, a Facebook-oldalt meg iratkozz fel a Youtube-csatornára, ha érdekelnek. És persze lesz itt, masszív autósimogatás is, meg jönnek a Filléres Neppertrükkök!
Te sem hagyhatod szó nélkül!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.