Az az érzésem, olyan, mostanra kihalt faj példányait tarthatjuk a kezünkben, amiből újakat utoljára 30-40 éve gyárthattak. Persze, simán lehet, hogy van még olyan cég, amelyik oktatási célokból kicsinyített jármű alkatrészeket, részegységeket készít a világ iskolásai részére. De az az igazság, hogy nem hinném, hogy óriási biznisz ez manapság. Minek készítse el valaki egy komplett futómű szinte összes alkatrészét 1:5 méretarányban, mikor egy jól sikerült 3D animációval ugyanolyan jól be lehet mutatni a működést, mint egy fémből, gumiból és műanyagból összerakott modellen? Ennek a műfajnak leáldozott.
Persze, az új autó- és egyéb gépalkatrészeket sok cégnél mutatják be kézműves módszerrel készült metszeteken, a továbbképző központok számára most is készülnek ilyesmik. De az biztos, hogy nem szívesen lennék annak az intézménynek a szemléltető eszközök beszerzéséért felelős illetője, akinek kiadják, hogy márpedig most vegyél vadonatúj cuccokat, olyanokat, amik elférnek egy tanári asztalon, be lehet rajtuk mutatni a különböző futóművek felépítését, a fékrendszereket, a két- és négyütemű motor működését, a sebességváltót, meg a többi dolgot.
Talán emlékeztek, kedves olvasók, bemutattuk az Autósimogatón azt a csodálatos Volkswagen Passatot, amiben összesen 215 kilométert mutat a számláló, és tuti, hogy nem tekerték, mert harminc éve a Csonka János szakközépiskola (hivatalos nevén: Budapesti Gépészeti és Szakképzési Centrum Csonka János Technikum és Szakképző Iskola, de akik ismerik, azoknak csak A Csonka) oktatási segédeszköze. Sajnos azzal az autóval, köszönhetően az átkozott Covid-járványnak, nem sikerült sokat haladnunk, de találtunk a suliban más kincseket is.
Tiszta szerencse, hogy a Csonka tanárai megőrizték ezeket a szemléltető eszközöket, mert persze egyértelmű, hogy egy jól megcsinált grafikán, animáción legalább olyan szemléletesen be lehet mutatni egy dolog működését, mint egy ilyen szemléltető eszközön, de meggyőződésem, hogy baromira nem mindegy, valamit csak látunk, és a működését elképzeljük, vagy meg tudjuk fogni, a kezünkben tudjuk tartani, és ki tudjuk próbálni, milyen is az, amikor a fékpofákat nekifeszítjük a fékdobnak. Ráadásul ezek fontos emlékek is, egyrészről mint műszaki dolgok érdekesek, másrészt meg autószerelők generációi tanulták meg ezeken az eszközökön, hogyan is működik egy differenciálmű, egy üzemanyagpumpa, vagy éppen a kuplung (tudom, tudom, tengelykapcsoló…).
Bolondok lennénk nem kihasználni a lehetőséget: itt, az Autósimogatón minden eszközt „megsimogatunk”, végre modellezhetünk kicsit. Kézbe vesszük, megtisztítjuk a műhelyportól, átnézzük, de nem csak a matatás öröme miatt. Ezeket az eszközöket majd a Totalcaron, Gajdán Miklós sorozatában fogjuk használni, hogy megmutassuk, hogyan is működik egy-egy szerkezet.
Kezdésnek egy merev tengelyes és egy kettős keresztlengőkaros első futóművet cirógatunk. Merev első tengelyt személyautóban évtizedek óta nem lehet látni, de kisteherautókban, tehergépkocsikban a mai napig használják ezt a rendszert. Sokak számára igazi szentség: egy rendes Hot Rod csak merev hidas lehet.
Köszönjük a Csonkának, hogy rendelkezésünkre bocsájtja ezeket az eszközöket!
Te sem hagyhatod szó nélkül!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.