Számtalan oka lehet annak, hogy valaki rákíván egy elektromos autóra. Lehet, hogy tényleg azt hiszi, ezzel menti meg a Földet. Úgy érzi, a városának a levegőjét fogja kicsit tisztábbá tenni. Vagy csak olcsóbban akar autózni, vagy ingyen parkolni. Vagy esetleg arra gondol, lesz olyan környék, ahová csak elektromos autóval vagy plugin hibriddel hajthat be. És ne feledkezzünk meg a szimpla autóbuzikról sem, akiket érdekel az „újdonság” (igen, 100 éve is volt villanyautó, tudom, azért tettem idézőjelbe), meg akarják ismerni ezt a technikát is. Ez mind szép és jó, de ha veszel egy autót, ami más, mint a többi, akkor tényleg törölni kell a bevált szerelőd számát a telefonból? Még átnézetni is csak speciális műhelybe viheted?
A csajok sem nőgyógyászhoz rohannak egy náthával, vagy sajgó ízületekkel. Van persze sok olyan téma, amihez a speciális szakember és a különleges felszerelések kellenek, de a legtöbb dologban nem számít, mi a páciens neme. És hát a villanyautó is csak autó, kerekekkel, lengéscsillapítókkal, lengőkarokkal, karosszéria elemekkel. Ezeket (bizonyos korlátozások figyelembevételével) ugyanúgy meg tudja csinálni a bevált szerelőd is. Átnézni meg depláne.
A „Klónok” esetében nem nehéz ezt megmagyarázni: eredetileg ezek is benzines modellek voltak, csak aztán fejlesztettek belőlük villanyost is. Balkormányosként csak ez utóbbiak jutottak el Európába, itt nem sokan találkozhattak a turbós-összkerekes verziókkal, de a sima szívómotorossal sem. A briteknél adtak el pár jobbkormányos benzinest, de ezekből nem sok jöhetett át a La Manche-csatornán. Szóval, a lényeg, hogy ha az akksit, a villanymotort, meg pár, a villanyosításhoz kapcsolódó speciális alkatrészt nem számolunk, ez is egy ugyanolyan autó, mint bármelyik. Csak furcsábban néz ki.
Szerintem, ha a kiszemelt Mitsubishi/Peugeot/Citroën klónt szeretnéd átnézetni egy megbízható szerelővel, nyugodtan jelentkezz be a már bevált mesteredhez, simán meg tudja mondani, hogy lóg-e a futómű, kotyognak-e a féltengelyek, kiflibe volt-e hajtva a kasztni. Ugyanakkor a nagyfeszültségű rendszerekhez jól teszi, ha csak messziről nézegeti, mert az élénk narancssárga vezetékekbe olyan birkózógép van beépítve, ami, ha rosszul nyúlsz hozzá, tutira padlóra küld. Nem kicsit, hanem nagyon. Nagyon nagyon.
Persze biztos lesz olyan szerelő, aki lehülyéz, amiért ilyen bohócautót nézegetsz, mert hát az autót benzin, esetleg gázolaj hajtja. Villanyt a mosógéphez használ egy rendes ember, és az ő emelőjét nem fogja megszentségteleníteni egy ilyen grétamobil. Őket ne terheljük feleslegesen, mert az ilyeneknek már az ABS is buziság volt, és ha tehetnék, a mai napig fülre állítanák a porlasztókat. Ne értsük félre egymást, a porlasztó zseniális dolog, a belsőégésű motorok csodás szerkezetek, aki csak ezeket érti és ügyesen javítja, az megbecsülendő szakember. Csak nem mindenki szeret új dolgokat tanulni. De ahogy az OBD-csatlakozó is beszivárog lassan az ő műhelyeikbe is, úgy teszik be a lábukat először a hibridek, aztán a villanyosok is.
Érdemes akkor is megnézned a videót, ha nem gondolkozol villanyautóban, Varga Zoli végigmegy azokon a pontokon, amiket egy bármilyen autó átvizsgálásakor szokott, megmutatja, hogyan ellenőrzi a futóművet, fékeket, kerekeket, gumikat, a karosszériát, sőt, a fényezésben tetten érhető hibák, illetve javítások lebuktatására is mutat pár trükköt
Ha eddig még nem tettétek, iratkozzatok fel az Autósimogató YouTube-csatornájára, dobjatok egy like-ot Facebookon, és kövessetek minket Instagramon is!
Te sem hagyhatod szó nélkül!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.