Az egyik leghalkabb Mercedes
2021/11/10 SipiÚr

Az egyik leghalkabb Mercedes

 Ha valaki meglátja a kulcstartón a háromágú csillagot, azonnal a prémium személyautók ugranak be. Pedig a Mercedes-Benz nagyon régóta gyárt teherautókat, kisteherautókat, buszokat is. Ezeknél viszont a cég nem kimondottan a luxusra hegyezi ki a kommunikációt, hanem a tartósságra és gazdaságos üzemeltetésre. Ennél a Mercedes-Benz autóbusznál viszont nyugodtan használhatják a marketingesek a brossúrákban a prémium és a luxus szavakat is.

Na, nem kimondottan azért, mert hogy sofőrös Mercedes hozza-viszi azokat, akik ezt a buszt választják, bár kétségtelenül kényelmes dolog, ha nem kell az útra figyelni. Hanem azért, mert manapság az az egyik legnagyobb jóság, ha az ember csendben utazhat. Ez az, amiben az elektromos járművek elképesztő előnyben vannak a dízel, de még a benzines autókkal szemben is. Ja, és nem csak csöndesek a villanyos autók, de a motor vibrációja sem rezgeti észrevétlenül a szerveinket. Na, ugyanezt tudja egy elektromos busz is. Se motorrezgés, se zaj.img_8813_1.jpg

Budapesten már közlekednek az elektromos Citarók – a Volánbusz már lassan két hónapja üzemeltet 40 darabot, a debreceni DKV-hoz pedig 12 ilyen jármű érkezik hamarosan. Amikor Kecskeméten tesztelték a Zöld Busz Mintaprojektben részt vevő Mercedes-Benz eCitarót, mi is kipróbálhattuk. Ráadásul nem csak utasként tapasztalhattuk meg, mit tud egy elektromos Merci busz, de kicsit sofőrködhettünk is. Sőt, a kedvünkért még fel is emelték a buszt a garázsban – érdekes volt látni az elektromos hajtásláncot, mert itt teljesen más a rendszer felépítése, mint az eddig látott SOR NS12, az Ebusco vagy Ikarus elektromos buszok esetében.

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel,kattints erre a linkre. A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Az eCitaro meghajtott tengelyén ugyanis nem egy hagyományos híd található – sok gyártó úgy oldja meg a villanyosítást, hogy egyszerűen a dízel motor helyére becsavarozza a villanymotort, és az ugyanúgy egy kardántengelyen és hagyományos, differenciálműves merev hídon keresztül hajtja a kerekeket. Itt azonban nincs kardán, nincs diffi, van viszont két elektromos agymotor, amik egy áttételen keresztül hajtják a két oldalt. Ez mondjuk a Mercedesnél nem egy előzmény nélküli dolog, ugyanezeket a motorokat és hajtást használják a hibrid buszaiknál is – ott a soros hibrid rendszerben a dízelmotor egy generátort hajt meg, az termeli az áramot, ami aztán pufferakkuk és vezérlőelektronika közbeiktatásával a két agymotort forgatja. Az eCitaronál nincs generátor, van viszont sokkal több akku.img_8806_1.jpg

A két agymotornak köszönhetően alacsonyabb lehet a folyosó padlószintje a két hátsó kerékdob között, illetve ki lehet hagyni pár zajos és energiát emésztő fogaskereket is. Ja, és mivel mindkét oldalnak saját motorja van, ügyesebben birkózhat meg a csúszós utakkal. Tud mindkét oldalon fixen hajtani (egy hagyományos, nem zárható differenciálműves busznak ha az egyik kereke alatt sokkal csúszósabb a felület, mint a másiknak, nem tud elindulni, így viszont sperrdifisként viselkedhet a busz), szélsőséges helyzetben akár nyomaték-vektorálással is segítheti a menetstabilizáló rendszert.

Nem csak az elektromos motor és a hajtáslánc bizonyos részei találhatóak meg más Citaro verzióknál is – a költséghatékonyság egy személyautó gyártásánál és üzemeltetésénél is nagyon fontos szempont, de egy termelőeszköznél különösen nagy súlya van. Ha szemből nézzük, az eCitaro markánsan különbözik a többitől, de - a homlokfalat és néhány dizájnelemet leszámítva - az alkatrészek túlnyomó többsége megegyezik a többi Citaro modellével. Így sokat lehet spórolni a gyártási és így a beszerzési költségeken, de később az üzemeltetést is nagyban megkönnyíti.

Más, a Zöld Busz Mintaprojektben résztvevő típust is meg fogunk nézni közelebbről (eddig láthattuk az Ebusco buszát, megnézhettük, hol gyártják az elektromos Ikarusokat, kipróbáltuk a legnagyobb magyar buszgyártó, a Credobus partnerének tücsökarcú buszát), ezért, ha érdekel a téma, ne felejts el lájkolni minket a Facebookon, követni Instagramon, illetve feliratkozni a YouTube-csatornánkra!

Itt a vége! Tetszett? Oszd meg másokkal is! Megosztom facebookon

Te sem hagyhatod szó nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr1416751274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása