A villanyos Credobusban is lesz parti-fény, meg ciripelés?
2021/10/01 SipiÚr

A villanyos Credobusban is lesz parti-fény, meg ciripelés?

Biztos számít az is, hogy metálzöldre van fényezve a SOR elektromos busz fülkéje, meg a visszapillantók is eléggé csápszerűek, mindenesetre bizonyos szögekből egészen hasonlít egy szöcskére az arca. Ráadásul az ajtózáródásra figyelmeztető hangjelzés is eléggé olyan, mint valami digitális ciripelés. Hogy véletlen lenne? Egy környezetkímélő üzemű elektromos busznál? Meglepne, hiszen az ügyes marketingesek és dizájnerek minden lehetőséget megragadnak, hogy üzeneteket adjanak át – a környezetbarátság meg manapság az egyik legfontosabb üzenet.

Volt egy pillanat, amikor elbizonytalanodtam: valami nem stimmel, hiszen a tücsök az az állat, ami ciripel, nem a szöcske. Utána is kellett néznem, ahogy annak is, hogy akkor most a szöcske rovar-e vagy bogár. Az utóbbira tudnom kellett volna a választ, ha elég intenzíven figyelek biológia órán, de gyanítom, hogy repülők, meg autók rajzolásával voltam elfoglalva, mikor ezt a témát tanították. Mindenesetre bebizonyosodott, hogy a villanybuszozás nem csak környezet, de környezetismeret-barát is, mert így most már tudom, hogy nem csak a tücsök, de a szöcske is ciripel (tehát mégsem tévedtem), és a szöcske nem bogár, hanem rovar. Jól elfelejtettem, de talán most megjegyzem majd: a keményfedeles rovarok a bogarak. Ha van a vékony szárnya felett még egy kemény fedőréteg is, akkor az a rovar nem csak rovar, de bogár is. Mint a cserebogár, vagy mondjuk a katicabogár.80effe72-17eb-454d-bc19-84ce71aed94d.jpeg

Vissza a SOR buszhoz: ha valaki nem ismerné a márkát, és nem értené, hogy mégis mi köze a magyar Credobusnak ehhez a márkához, azt én teljesen megértem. Gyanítom, hogy csak a komoly buszrajongók vannak tisztában azzal, hogy a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne által gyártott Credobusok vérvonalában ott van a SOR. Ugyanis a csehektől vásárolták anno az első saját építésű buszaikhoz a gyártási dokumentációt. Innen aztán folyamatos fejlesztéssel teljesen saját konstrukcióig jutottak el, és mára a Kravtex-Kühne a legnagyobb magyar autóbuszgyár, ahol évente több mint 300 Credobus készül (a Volán helyközi flottájának több mint 40 %-a, mintegy 2.400 busz Credobus). A honlapjuk hat autóbuszcsaládot listáz, és nemcsak vonaljáratos, hanem speciális szűrőbuszokat és rendőrbuszokat is gyártottak. De ezek mind BÉM-buszok, azaz belsőégésű motorosok (ezt a BÉM rövidítést érdemes megszoknunk és a mindennapi szókincsünk részévé tenni, mert egyszerűbb azt mondani, amikor a különböző hajtásláncokról beszélünk, hogy elektromos, hibrid és BÉM, mint minden alkalommal elsorolni az utóbbi helyett, hogy benzines, dízel, CNG vagy LPG motoros.). A jelenlegi választékban nincs tisztán elektromos hajtású típus.7e4fbcb0-5632-4808-a3b3-63311cb47ab9.jpeg

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel, kattints erre a linkre.

A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Viszont az, hogy most nincs villanybuszuk, nem jelenti azt, hogy ne dolgoznának azon, hogy minél hamarabb legyen. És ha már a SOR-ral ilyen jó a kapcsolat, és nekik meg van tisztán elektromos autóbuszuk, hát bolondok lennének nem kihasználni a jó kapcsolatokat, bele-belenézni a szomszéd füzetébe. Épp ezért a Zöld Busz Program keretében Szolnokon próbaüzembe állított autóbusz tökéletes lehetőség volt a Volánnak, a Zöld Busz Programnak és a Credobusnak is, hogy élesben teszteljék a technikát, gyűjtsék az információkat. Így tudni fogják a Credobusnál, hogy az adott esetben a SOR-tól érkező tudással és berendezésekkel mire számíthatnak, mi az, amit esetleg érdemes a magyar piac figyelembevételével átalakítani vagy továbbfejleszteni. Mert bár sokan azt gondolják, egy meglévő jármű elektromos verzióját elkészíteni nem nagy dolog – kell egy villanymotor, pár akkumulátor, egy-két vezérlő elektronika, aztán ha ezeket bedobálták a helyükre, már mehet is a villanyautóbusz a fordába.fdf7108a-a52e-4d76-ab35-78821d55fb151.jpeg

 

Mi az a Zöld Busz Program? Röviden: a programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosságú városok pályázhatnak, összesen 36 milliárd forintnyi támogatásra. Ezt a támogatást új elektromos buszok, illetve önjáró trolibuszok beszerzésére kaphatják. Ha részletesebben érdekel, kattints erre a linkre.

A program része a Zöld Busz Mintaprojekt – ennek köszönhető, hogy nyolc olyan helyszínen, ahol adottak a körülmények, tesztüzemben, több héten át gyűjthetik a tapasztalatokat a villanybuszokkal.

Hogy ez mennyire nem így van, az kiderül a videóban megszólaló Tormássy Attila szavaiból is, aki elmondta, hogy szeptemberben kezdik egy pályázat keretében a teljesen elektromos meghajtású Credobus-ok fejlesztését. Sokan nem is gondolnák, mekkora fejtörést okozhat például az akkumulátorok elhelyezése a buszon. Aztán természetesen az utastér hűtése-fűtése sem olyan téma, amit néhány cső és csatlakozó átszerelésével meg lehet oldani, ha egy járművet elektromosra alakít át az ember. Hiszen itt nincs dízelmotor, aminek a hulladékhőjével fűteni lehet az utasteret, a hűtésre használt klíma kompresszorának bekapcsolása sem „csak” valamennyi többletfogyasztást igényel. Az elektromos hajtás annyival hatékonyabb egy belsőégésű motornál, hogy míg a járművet mozgató villanymotor által igényelt energia sokkal sokkal kevesebb, a klíma fogyasztása ehhez viszonyítva viszont egész jelentős tétel. Éppen ezért egy elektromos autóbusznál nagyon fontos, hogy az utasteret és a sofőr légterét külön, egymástól függetlenül lehessen klimatizálni.0cd47c36-eeee-4ef4-89e9-60177490fb5a.jpeg

Szerencsére az NS 12-t nem csak a csodálatos szolnoki RepTárban járhattuk körbe, de ki is próbálhattuk, Mukus József (aki nem csak a busz sofőrje, de kicsit a gazdája is volt - erről legjobban a nedves műszerfalápoló kendő csomag árulkodott) elmondta, milyen benyomást tett rá a SOR-busz, illetve az is kiderült, hogy az, amire én első blikkre azt gondoltam, csak egy jópofa, de nem különösebben fontos extra, egy buszsofőr mindennapjaiban igenis hasznos és a biztonságot növelő tétel. És most már azt is biztosan lehet tudni, hogy egy-egy gyártó teljesen más filozófiát követ a motorvezérlő felprogramozásakor: az egyik busz már akkor elkezd „kúszni”, ha „D”-be váltva lelépünk a fékről (mint egy hagyományos automataváltós autónál), mások, mint például a SOR is, csak akkor indul el, ha a gázpedálra lép a sofőr. Ha az összes részlet érdekel, érdemes megnézni a videót (és természetesen, ha még nem tettétek meg, feliratkozni az Autósimogató YouTube-csatornájára, és mindenképp nyomjátok meg a csengettyűt is, hogy az új videókról értesüljetek).

Más, a Zöld Busz Mintaprojektben résztvevő típust is meg fogunk nézni közelebbről (eddig láthattuk az Ebusco buszát, megnézhettük, hol gyártják az elektromos Ikarusokat), ezért, ha érdekel a téma, ne felejts el lájkolni minket a Facebookon, követni Instagramon, illetve nem győzöm hangsúlyozni: tessék szíves feliratkozni a YouTube-csatornánkra!

Itt a vége! Tetszett? Oszd meg másokkal is! Megosztom facebookon
környezetvédelem elektromos busz villanybusz elektromobilitás zöld busz program zeroemission electromobility credobus sor ns12

Te sem hagyhatod szó nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr416705446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása