Autóápolás a berlini fal árnyékában

2019. november 11. 15:11 - SipiÚr

Már harminc éve, hogy a berlini fal „leomlott”, hiszen 1989. november 9-én este addig szerencsétlenkedtek a nyomás alá helyezett keletnémet állami vezetők, akik az állampolgáraik külföldi utazásait érintő változásokról számoltak be egy sajtótájékoztatón, míg az eredetileg másnap délutántól érvénybe lépő rendelettel kapcsolatban el nem mondták (egész pontosan Günter Schabowski): „Ismereteim szerint ez érvénybe lép… igen, azonnal.

A szakszerű Trabant-ápolás nem nagy művészet. Csak csinálni kell, meg odafigyelni.

Akkor egész gyorsan megemelkedett a határátkelők, különösen a berlini fal környékiek légterének kétütemű-füst koncentrációja. Sokan indultak autóval (természetesen a legtöbben Wartburggal, és Trabanttal), motorral és persze gyalog is át NYUGATRA, hogy megnézzék, milyen Berlin színesebbik oldala. És persze ettől a naptól kezdve minden más lett Németországban – ők ugyan nem tudták még akkor, de hamarosan már csak így nevezték azt az országot, amit akkor még NDK és az NSZK néven emlegettek. Ez volt az a nap is, amikortól kezdve egyre halványabban csillogtak a híresen dédelgetett keletnémet autók.trabi_mosas.jpg

A családi ezüstnél is többet ért a családi autó - gondját is viselték, ahogy kell

Én is tisztán emlékszem arra, hogy a nyolcvanas évek Budapestjén messziről meg lehetett ismerni a legtöbb NDK-s autót, akkor is, ha nem látta az ember a rendszámot vagy a nagy DDR-plakettet a farukon. Egyrészt sok volt köztük a régi modell, a púpos Wartburgok, púpos Trabantok, Škoda Octaviák, MB1000-ek és társaik sokkal nagyobb arányban voltak a keletnémet turisták verdái közt, mint a magyar utcaképben.autopflege.jpg

Könyv a modern autóápolásról - a grafika és a púpos Waresz alapján a hatvanas évekből

Nálunk is sokat, általában éveket kellett várni egy új kocsira, de a keletnémeteknél simán megtörtént, hogy valaki a gyereke születésekor fizetett be egy autóra, mert tudta, hogy nagyjából akkor kapja meg a kocsit, amikor a kölök megszerzi a jogosítványát.

Kisfilm a keletnémet használtautó-vásárlókra leselkedő veszélyekről-Érdemes megnézni a piac portékáit: agyig extrázott Trabantok, Skodák, és egy Mazda 323 is – pár nyugati típust meg lehetett venni az NDK „dollárboltjaiban”, a Genex nevű hálózatban is.

Ez természetesen azzal járt, hogy az autókat nem lehetett csak úgy eldobálni, mindegyiket igyekeztek a lehető legtovább működőképesen tartani. A német meg ugye akkor is német, ha keleti, tehát ez azt is jelentette, hogy nem csak úgy kendácsoltak, hanem már a kezdetektől ápolták a kocsikat, hogy jó állapotban maradjanak.autopflege2.jpg

Csodálatos műbőr kis táskában, németesen rendszerezve az ápoláshoz szükséges kegyszerek-vegyszerek

Ha a Március 15. tér környéki parkolókban vakítóan csillogó Trabantot vagy Wartburgot, ritkábban Ladát, Daciát vagy más keleti autót láttunk, az vagy frissen a Merkur telepről jött, vagy NDK-s autó volt. De nem csak újszerűen ápolt autókkal jöttek a DDR-polgárok, volt sok durván pimpelt, átalakított kocsijuk is. Nem csoda, ha ilyesmiben élték ki magukat, az utcakép nagyon egysíkú volt, ha valami egyedit akartál, akkor neked kellett kézbe venni a dolgokat.

Érdemes alaposan megnézni ezt az 1989. november 17-én készült filmet, milyen babusgatott-pimpelt autókkal mennek át a keletnémetek a nyitott határon. Meg azt is, micsoda füstfelhőt generálnak pillanatok alatt.trabi_butykoles.jpg

A nagyon alapos, mindenre kiterjedő ápoláshoz jól jött egy ilyen érdekes emelő-döntő szerkezet. Házi gyártásúnak tűnik, de simán lehet, hogy valami kisszövetkezet gyártotta. Mindenesetre így a zsírzás, alváz-és üregvédelem is kényelmesebben, gyorsabban elvégezhető volt

A határnyitás, pláne az egyesülés után nagyon gyorsan elvesztették az értéküket az öreg keleti kocsik, senki nem akart napokat tölteni egy rozsdás, büdös és kényelmetlen „rom” tutujgatásával, mikor nyugatról nagyságrendekkel jobb gépeket lehetett venni. Nem túlzás azt állítani, hogy akkoriban a Trabantokat-Wartburgokat aktívabban használták és szerelgették Magyarországon, mint a keleti tartományokban. Nem véletlen, hogy a kilencvenes évek elején szinte vasárban vásárolták fel élelmes magyarok az elfekvő keleti autó alkatrész-készleteket a németeknél.

Leereszkedő stílusú (nyugati) film a keleti németek autócserével kapcsolatos problémáiról. Jól látszik, két évvel a fal leomlása után, hegyekben álltak a kidobált Wartburgok és Trabantok.

Mostanra már persze megint sok keleti német babusgatja a megmaradt öreg szoci autókat, de csak kevesen vehetik elő a csodálatos műbőr táskába csomagolt Karipol autóápoló-készletet, és nem is azon igyekeznek, hogy a 311-es Wartburgba a legújabb szériák alkatrészeit szereljék be, hanem az újkori állapotot igyekeznek visszaállítani/megtartani.

 Képek egy része innen, érdemes végigkattintani az AutoBild galériáját, erős képeket raktak be: https://www.autobild.de/klassik/bilder/20-jahre-mauerfall-das-auto-im-sozialismus-728094.html#bild1

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autosimogato.blog.hu/api/trackback/id/tr2615301614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.